Meny

Mona Gustavsen nektes jobb som taxisjåfør:

– På grunn av lynnet tør vi ikke ta inn tatere

ANMELDTE TAXISELSKAP: Mona Gustavsen har politianmeldt Kongsvinger Taxi for rasediskriminering etter at hun både via tekstmelding og telefonsamtale, fikk beskjed om at hun ikke var ønsket som drosjesjåfør fordi hun er av taterfolket. Foto: Ole-Johnny Myhrvold / Glåmdalen

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Nå er Kongsvinger Taxi anmeldt for rasediskriminering.

Etter to måneders opplæring, kurskvelder og løfte om 50 prosent stilling, fikk Mona Gustavsen beskjed fra Kongsvinger Taxi at de ikke ville ansette henne fordi hun er av taterslekt.

Før denne bakgrunnen ble kjent, skal hun ha fått bare positive tilbakemeldinger, skriver avisa Glåmdalen.

Hun har i tillegg fått utstedt en «Kjøreseddel for persontransport mot vederlag» av Hedmark politidistrikt. En slik kjøreseddel utstedes på bakgrunn av en helseattest og sjekk av vandel, både hva gjelder trafikale forhold, vold og annet.

Nå har Gustavsen anmeldt selskapet for rasediskriminering, med henvisning til straffelovens § 349, skriver avisa.

Det gjorde hun etter at en av lederne ved Kongsvinger Taxi, Leif Broen, i en telefonsamtale med Gustavsen uttalte at drosjenæringa er skeptisk og ikke vil ansette tatere.

Les også: Statens skrekkelige historie

– Den store massen er skeptisk

Telefonsamtalen med Broen fra morgenen 20. november ble tatt opp, og Glåmdalen har gjengitt den i sin helhet. I tillegg finnes det ifølge avisa skriftlig dokumentasjon på at Konsvinger Taxi ikke ansetter tatere.

Broen begrunner beslutningen med at «den store massen» ikke ville bli begeistret om hun ble ansatt.

«Hvem er den store massen, da?», spør Gustavsen. 

«Det er jo hele selve næringa. Det er ikke bare Kongsvinger. Det er flere sentraler, det, Mona, som du vet om, så det», svarer Broen. 

«Som du sa sist – for jeg spurte deg rett ut om det sist – om det var fordi jeg var tater, og da sa da du at ja, det er det, sa du», sier Gustavsen videre. 

«Ja», svarer Broen. 

Les også: Mente legningen hennes ville bli et problem for kundene

«Dette går ikke på deg som person, men at du er av taterfolket»

Løyvehaver og sjåfør Erik Torgunrud, som har gitt Gustavsen kjøreopplæring, skriver i en tekstmelding til henne at hun er en «alle tiders person».

Han sier rett ut i tekstmeldingen at det har vært et møte i selskapet, og at de har kommet frem til at de ikke kan la Gustavsen kjøre taxi, på grunn av hennes taterbakgrunn.

«Dette går ikke på deg som person, men at du er av taterfolket. Og at vi på grunn av lynnet til tatere ikke tør ta inn folk som er tatere, på grunn av temperament, og det som da kan oppstå hvis det blir en situasjon. Jeg må bare beklage. Du er en alle tiders person», heter det i meldingen ifølge Glåmdalen.

Torgunrud har i tillegg skrevet i et brev til NAV at han vil bli frosset ut av de andre i selskapet, om han lar Gustavsen kjøre for ham.

«Da jeg får slike signaler, tør jeg ikke ansatte Mona selv om jeg ville gjort det», skriver han i brevet ifølge lokalavisa.

Ledelsen i Kongsvinger Taxi stiller seg uforstående til at Gustavsen har anmeldt selskapet, som er et sameie.

– Det er det hver enkelt løyvehaver som gjør for sine biler, og derfor må en eventuell anmeldelse rettes mot løyvehaver, ikke Kongsvinger Taxi, sier Frode Flosand og Leif Broen til Glåmdalen.

– Innmari sårt

Mona Gustavsen forteller at hun ble godt ivaretatt under opplæringen helt til hun selv fortalte at hun er tater.

– Jeg er tater og skammer meg ikke over det. Jeg har aldri gjort noe kriminelt, og har vært bofast hele mitt voksne liv. Heller ikke under opplæringen som drosjesjåfør gjorde jeg noe galt, sier Mona Gustavsen til Glåmdalen.

Hun sier til avisa at hun har opplevd mobbing på skolen, og har fått noen slengbemerkninger ellers, men at hun aldri hadde trodd at slik diskriminering kunne skje på en arbeidsplass i dag.

Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus