Meny

Seks grunner til at NRK taper tv-krigen

NRK-sjefen Thor Gjermund Eriksen var med på NRKs høstlansering. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Netflix, fravær av valgkamp og «Farmen» er blant kringkastings­­­sjefens forklaringer på en historisk dårlig NRK-høst.

«NRK har tapt seerminutter i alle aldersgrupper.»

Slik lød overskriften på et av lysbildene NRKs analysesjef Kristian Tolonen presenterte for Kringkastingsrådet torsdag.

Rådet ledes av Per Edgar Kokkvold og skal blant annet drøfte hovedlinjene i NRKs programvirksomhet.

Minste siden 2008

Tolonen viste videre hvordan NRK så langt i år har tapt seertid på alle ukedager, sammenlignet med samme periode ifjor. Et slags lysglimt er lørdagen, der NRK har jobbet målbevisst de siste årene med å få på plass en ny «gullrekke». På lørdager har gjennomsnittlig seertid falt med to minutter i år, mens fallet på søndager er hele ti minutter.

Ifølge TV 2s informasjonssjef Jan-Petter Dahl har ikke avstanden i markedsandel mellom NRK 1 og ned til landets nest største tv-kanal vært mindre siden 2008.

Ser mot våren

Nordmenns samlede tv-seing har økt, men det er bare NRKs konkurrenter som har nytt godt av økningen. Kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen forklarer at NRKs dårlige høst med seks forhold:

  •  Netflix og strømming stjeler seere.
  • NRK har ikke lykkes godt nok med sine satsinger i høst. Dramaserier som «Kampen for tilværelsen», «Lilyhammer» og «Øyevitne» har ikke levd opp til forventningene.
  • Konkurrentene møter for første gang NRK med påkostede underholdningsprogrammer hver dag, ikke bare på fredager og lørdager.
  • Fraværet av valgkamp i høst. Valgkamp styrker normalt oppslutningen om NRK.
  • «Farmen» på TV 2. Analysesjef Kristian Tolonen anslår at realityserien har stått for rundt ti prosent av all seing på TV 2 i høst.
  • Reklamekanalene utvidet tv-sesongen og stjal markedsandeler da noen av de største programsatsingene startet umiddelbart etter skoleferien.

– Samme effekt får de ikke en gang til, du kan ikke utvide sesongen hvert år, sier Eriksen.

Han regner også med å se en endring utpå våren, etter en vinter der NRK igjen har mye idrett og slipper å leve i skyggen av OL på TV 2.

Fire av ti strømmer daglig

Konkurransesituasjonen er uansett endret for alltid. Analysesjef Tolonen viser hvordan den amerikanske strømmetjenesten Netflix for alvor gjør seg bemerket:

Ferske tall viser at 20 prosent av befolkningen strømmer tv-innhold daglig. Blant dem mellom 18 og 29 år har andelen økt til 38 prosent.

– Netflix er like stor som de store tv-kanalene blant 18-29-åringer, med en tydelig prime time på ettermiddagen. Det er blitt en relevant tv-kanal for dem, konstaterer analysesjef Kristian Tolonen i NRK.

Lese mer om medier, nett, teknologi? Følg @DN_Etterbors og @bjorneckblad på Twitter

Les også:

Amedia og NRK velger hverandre  

Søker Youtube-talenter

Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus