Meny

The Sun hadde safe stappfull med skandalehistorier

Den britiske tabloidavisen The Sun sitter på store mengder informasjon og hemmeligheter om kjente personer. Foto: David Jones (Pa Photos)

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

The Sun har i flere tiår hatt en stor safe i redaksjonslokalene fylt med skandalehistorier om politikere og kjendiser, som er for drøye til å settes på trykk.

Det forteller den britiske tabloidavisens tidligere assisterende nyhetsredaktør Ben O'Driscoll, som er tiltalt for korrupsjon etter å ha betalt to politimenn og en helsearbeider for informasjon til bruk i avisartikler.

Avisens tidligere administrerende redaktør Graham Dudman, nyhetsredaktør Chris Pharo, fotoredaktør John Edwards og de to journalistene John Troup og Jamie Pyatt er også tiltalt i saken, skriver The Telegraph.

Les også: Eks-redaktør frikjent i britisk medieskandale

30 år med skandaler

O'Driscoll fortalte denne uka om den drøyt to meter høye safen som sto i redaksjonslokalene da han jobbet i avisen, fylt med opptil 30 år gamle skandalehistorier om britiske politikere og kjendiser, men ansett for å være for eksplosive og injurierende til å kunne settes på trykk.

– Det var en enorm safe, rundt syv fot høy, som hentet ut av en westernfilm, med store metallhåndtak. Den var fylt med hemmelige saker fra de siste 30 årene, fortalte han.

Les også: Britiske aviser presset til å trykke nakenbilder

– Disse sakene forble i den safen, og det som ligger der er ganske hårreisende. Om man hadde satt det som ligger der på trykk, tror jeg nok opplaget til The Sun ville ha gått opp, fortalte O'Driscoll.

Les også: Århundrets medierettssak i London

Kjøpte opplysninger

Den tidligere redaktøren medgir at avisen har betalt offentlige ansatte for opplysninger som resulterte i gode saker.

– Når Pharo ikke var der, var det opp til meg å bestemme hvor mye vi skulle betale. Dersom de var gode nok til å kunne havne på førstesiden betalte vi 750 pund (8.000 kroner), mens vi betalte 500 pund (5.400 kroner) dersom de havnet lenger bak i avisen, medga han under sin forklaring i Kingston Crown Court.

Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus