Meny

Statsbudsjettet 2015:

Skogeierjubel for budsjettforliket - nå løsner det for biodrivstoff

SKOG- OG KLIMAJUBEL: Sps forhenværende statssekretær, nå Skogeier-direktør Erik Lahnstein, hyller resultatene KrFs Line Henriette Hjemdal og Venstre har fått til i statsbudsjettet. Foto: Thomas Vermes/ABC Nyheter.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Dette er fantastiske nyheter for klimaet, norsk industri og norsk skognæring.

Det sier administrerende direktør Erik Lahnstein i Norges Skogeierforbund til ABC Nyheter i Stortingets vandrehall idet de parlamentariske lederne i Høyre, Frp, Venstre og KrF presenterer sitt budsjettkompromiss.

– Med dette tar man det første og viktigste skrittet for å få etablert biodrivstoffproduksjon basert på norsk skogråstoff i Norge, sier Lahnstein.

– For første gang får vi et budsjett som vil få utslippene fra bilparken til å gå ned, sier Venstres leder Trine Skei Grande.

– Det gjør vi ved 2,7 milliarder i grønt skatteskifte. Vi gjør hybridbiler mye billigere og gjør biodrivstoff konkurransedyktig i norsk biltrafikk, slår Skei Grande fast.

– Den satsingen vi gjør på kollektivtrafikk er meget, meget god, sier KrF-leder Knut Arild Hareide.

Mye har dermed skjedd siden Høyre og Frp la fram sitt budsjett for forhandlinger med Venstre og KrF.

Les: Johan C. Løken dypt skuffet over skogsatsing i statsbudsjettet

Nå jubler også Løken:

– Dette er et historisk vedtak – nesten en sensasjon – at Stortinget utstyrer Klima- og miljødepartementet med et oppdrag om å plante skog som en del av klimapolitikken», sier styreleder i Det norske Skogselskap Johan C. Løken i en kommentar til budsjettavtalen mellom de fire borgerlige partiene.

Nå kan det bli industri

Erik Lahnstein mener budsjettet vil legge grunnlaget for ny industri i Norge.

– Vi vet at Viken Skog og Statkraft sammen med Södra ønsker å investere i denne typen anlegg på Follum (Viken) og Tofte, sier han om de to nå nedlagte treforedlingsbedriftene.

– Blir det mer lønnsomt å selge råstoff til biodrivstoff dit, enn å eksportere tømmeret?

- I dag holder vi aktiviteten i skogen oppe ved å sende tømmer og flis ut av landet. Med de vogntogene og båtene som går med dette råstoffet, forsvinner også en stor del av verdiskapningen for AS Norge, sier Erik Lahnstein.

– Selv om vi får solgt vårt tømmer i dag og tapet er aller størst for samfunnet, er det også uheldig for norske skogeiere med dagens situasjon. For avsetningsmulighetene blir mindre sikre. Prisene svinger mer og prisene vil over tid være lavere enn når vi har jevn og stor etterspørsel av våre produkter i Norge, legger han til.

Fra rødgrønt nei til blått ja

– Vi hadde avgiftsfritaket for biodrivstoff under de rødgrønne også, men de tuklet det til ved å fjerne det igjen. I budsjettet for 2010 innførte Stoltenberg-regjeringen halv veibruksavgift og da falt markedet bort, sier Lahnstein selvkritisk.

For han har fortid som senterpartipolitiker og statssekretær i den regjeringen.

– Hva sier du til at de blåblå ser ut til å få til det de rødgrønne ikke ville gjennomføre?

– Jeg registrerer at også i de rødgrønne partiene er det i dag mange som mener man vil bidra til å etablere et marked for biodrivstoff, svarer Lahnstein.

Les også: Erik Solheim klippet snora - med dødsdommen på innerlomma

- Planter og lager marked

Kristelig Folkepartis miljøpolitiske talskvinne Line Henriette Hjemdal forteller at påbudet om innblanding av biodrivstoff økes fra 3,5 til 5,5 prosent i norsk drivstoff.

– Det er mer enn det bransjen krevde og jeg har stått og krevd i klimaforlikene! utbryter Hjemdal.

– Så har vi fjernet veibruksavgiften på biodiesel. Med dette har vi først skapt et marked ved å øke innblandingskravet, så lagt til rette for grønne arbeidsplasser og grønnere transport.

Til dette trengs skog.

– Vi bidrar med 12 millioner til skogplanting, forteller Hjemdal

Det tilsvarer hva Miljødirektoratet har anbefalt. Regjeringen foreslo opprinnelig 3 millioner og Arbeiderpartiet 8 før forhandlingene med Venstre og KrF tok til.

– Så har vi økt brukt av tre til erstatning for stål, betong i anlegg og bygninger. Videre har vi satt av 100 millioner mer til miljøteknologiordningen hos Innovasjon Norge, fra de opprinnelige 230. Da kan man bruke forskningsmidler til å utvikle trestokken, sier Hjemdal.

– Vi har planta, vi har sagt at vi skal bruke tømmer på kjente og ukjente områder, og at vi skal bruke mer av det til transport, sier Line Henriette Hjemdal.

Saken er oppdatert med uttalelse fra Johan C. Løken

Her er tallene i budsjettforslaget de fire samarbeidspartiene er enige om

Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus