Nav vil vite mer om farlige klienter

Foto: NTB scanpix
Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

For å styrke sikkerheten til de ansatte, ønsker Nav jevnlig informasjon om «brukere som kan utgjøre en sikkerhetsrisiko» fra politiet, fengselsvesenet og helsevesenet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bakgrunnen er drapet på en 34 år gammel kvinnelig Nav-ansatt på Grorud i august i fjor. Hun ble knivstukket av en 26 år gammel mannlig klient.

– En rapport som ble utarbeidet etter drapet, viser at samarbeidet mellom etater om brukere som kan utgjøre en sikkerhetsrisiko, kan bli bedre, opplyser organisasjonsdirektør Inger-Johanne Stokke i Nav til Dagsavisen.

– Vi opplever at brukere som løslates eller kommer ut fra helseinstitusjoner, og som har behov for bistand fra Nav, vil kunne få et bedre møte med Nav dersom vi kjente til behovene deres på forhånd, sier hun.

I tillegg skal en ny standard for minimumskrav til fysisk sikring av Nav-kontor være ferdig i løpet av året.

– Alt fra hvordan inngangspartiene ved Nav-kontor skal se ut, til hvordan publikumsmottaket, samtalerom og møterom skal være. Rømningsveier er også et stikkord, sier Stokke.