Meny

Dansk lege hevder å ha funnet løsning på ukontrollert fedme hos barn

Overvekt blant barn og unge har økt jevnt de siste 30 årene. Nå håper dansk lege at verden vil ta i bruk deres metode for å bekjempe den globale fettepedimien. Foto: NTB Scanpix

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Antall overvektige barn i Danmark har tredoblet seg de siste 30 årene. – Det gjelder å se overvekten som en sykdom, mener legen bak den banebrytende behandlingen.

Fakta om fedme og overvekt hos barn og unge i Norge.

- Overvekt blant barn og unge har økt jevnt de siste 30 årene.

-Overvekten gir moderat økt risiko for å utvikle overvekt og fedme i voksen alder.

-Risikoen øker med alderen og mer dersom en eller begge av foreldrene er overvektige.

- 16 prosent av åtteåringer har overvekt med eller uten fedme. Av disse hadde 3,5 prosent fedme og 12,3 prosent overvekt uten fedme i 2012

- For gutter var andelen 14 prosent og for jentene 18 prosent.

–Overvekt og fedme forkommer noe oftere blant jenter enn gutter i denne aldersgruppen.

Kilde:Folkehelseinstituttet

– Det er greit nok å få barna til å gå ned i vekt. Det vanskelige er å få dem til å bli der. Vi klarer dette med mange barn fordi vi anerkjenner, undersøker og behandler barnefedme som en kronisk sykdom, sier overlege i pediatri Jens-Christian Holm ved barneavdelingen på Holbæk Sygehus i Danmark til Metroxpress.

1.900 barn og unge i alderen 3-22 år har vært behandlet ved barneavdelingen og om lag 80 prosent av disse skal ha nådd og hold seg ved normalvekt etter behandling. Dette melder dansk TV 2.

Kroppen jobber for å beholde fettmassen

Holm sier til kanalen at det er tre aspekter det er spesielt viktig å forstå: Det gjelder å se overvekt som en sykdom og å være klar over at kroppen har systemer for å motarbeide fettreduksjon, da dette i utgangspunktet er farlig.

Kroppen er nemlig utstyrt med et svært aggressivt hormon system som jobber for å gjenvinne fettmassen.

Til slutt peker han til pedagogikken teamet har tatt for seg. Her forklarer han at løsningen ligger i å endre alt på en gang.

– Gjør du ikke det overlater du kroppen til å beholde fettmassen og den vil derfor vende tilbake til den, sier han til dansk TV 2.

Les også: For lite søvn gir økt risiko for overvekt hos barn

Til Metroxpress sier Holm at arbeidet deres går ut på å med å forstå de hormonelle prosessene, en spesiell pedagogikk og skreddersydde livsstilsendringer til barna og deres familier.

Holm sier til dansk TV 2 at han håper at barneleger også internasjonalt vil ta lærdom av funnene de har gjort ved barneavdelingen på Holbæk.

Ikke revolusjonerende

Mette Svendsen er klinisk ernæringsfysiolog ved Oslo universitetssykehus. Hun anser ikke funnene ved Holbæk Sygehus som revolusjonerende, men ser positivt på at teamet definerer fedme hos barn og ungdom som en sykdom.

– Det som er bra er at barna tilbys tett oppfølging og at de ikke bare får beskjed om å spise mindre og mosjonere mer, sier hun til ABC Nyheter.

Svendsen roser også behandlerne for å inkludere hele familien i behandlingen. Hun påpeker at man også har gode programmer i norsk helsevesen, men har merket seg de danske legenes tanke om å iverksette alle tiltakene på en gang.

– Dette kan fungere for noen, men ikke alle. Mestringsfølelse er viktig. For noen familier kan det være riktig å gjøre mange tiltak samtidig, men andre trenger å ta et skritt om gangen, sier hun.

Her er et eksempel på hvordan Holbæks livsstilsendringer kan se ut:

1. Ingen müsli eller frukt yoghurt til frokost – spis heller havregryn, grovt brød, kjøtt eller fisk.

2. Ingen fast food til lunsj – spis heller mellomgrovt brød, kjøtt, fisk og grønnsaker.

3. Ingen gryter og panner på bordet, alt skal severes på kjøkkenet.

4. Middagstallerkenen bør bestå av halvparten grønnsaker, en fjerdedel fisk eller kjøtt, en fjerdedel del ris, pasta eller poteter.

5. Vent 20 minutter før en eventuell runde nummer to, slik at kroppen kan merke om den er mett.

6. Føl deg fornøyd etter hvert måltid.

7. Maksimum to frukter per dag.

8. Fastfood kan spises maksimalt en gang i måneden.

9. Godteri kun en gang i uken.

10. Snack kun en gang i uken.

11. Maksimalt en halv liter av juice, iste, kakao, brus eller saft i uken.

12. Gå eller bruk sykkel til skolen.

13. Meld deg inn i et idrettslag.

14. Beveg deg etter skolen - eksempelvis kan du gå eller sykle fra skolen eller ta en tur med hunden etterpå.

15. Begrens TV, datamaskiner eller nettbrettet til to timer per dag.

16. Ikke lov å se på TV eller datamaskin før klokken 17.

17. Legg deg til samme tid hver dag.

(Kilde: Metroexpress)

Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus