Lansering av nytt nettsted:Veldedighetstorg på nett

Nytt nett-torg: På nettstedet Needbox.com kan du kombinere resirkulering og veldedig arbeid. Foto: Skjermdump
Nytt nett-torg: På nettstedet Needbox.com kan du kombinere resirkulering og veldedig arbeid. Foto: Skjermdump
Artikkelen fortsetter under annonsen

Forrige uke ble Needbox, et veldedig alternativ til finn.no lansert. – Vi håper å spre oss på verdensbasis, sier de norske skaperne.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Ideen oppsto for ti år siden da tanken om en kontinuerlig innsamling til veldedighet, og ikke bare en som går i rykk og napp, slo oss, sier Christian Karlsen, PR-ansvarlig

for det nyoppstartede nettorget Needbox.com til ABC Nyheter.

Sammen med piloten Jan Tore Hafell, utvikler og investor Jonas Ulveseth og IT-gründer Espen Hafell, åpnet han siden forrige uke.

Konseptet er enkelt: Siden fungerer som en markedsplass for salg av ting og tjenester og hoveddelen av inntektene går til et veldedig formål.

Selgeren kan velge blant en rekke etablerte organisasjoner som Plan, Leger uten grenser, Amnesty og Kirkens bymisjon, som de donerer en selvbestemt prosentandel av salget til.

Nettstedet krever en minimumsdonasjon på fem prosent eller 25 kroner.

Håper å spre seg globalt

PR-ansvarlig Christian Karlsen og gründer Espen Hafell håper Needbox vil bidra til livsviktig arbeid.PR-ansvarlig Christian Karlsen og gründer Espen Hafell håper Needbox vil bidra til livsviktig arbeid.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

85 prosent av donasjonen går til organisasjonen, mens 15 prosent går tilbake til firmaet. Den summen skal gå til å drifte og utvikle konseptet.

– Dersom dette skulle vokse seg stort i fremtiden, vil dere personlig komme til å tjene mye penger på dette?

– Vårt eierskap vil naturlig nok reflektere en viss verdi, men fokuset er ikke på hvor mye vi kan tjene, det er på hvor mye våre veldedige partnere er tjent med tjenesten, svarer Karlsen.

Han sier de håper å presse ned prosentandelen dersom Needbox blir stor, men påpeker at de trenger ressurser dersom de skal oppnå drømmen om å etablere seg på verdensbasis.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– For å skape størst mulig forandring, ønsker vi å etablere oss i alle land våre veldedige partnere driver med innsamling. Så dette handler ikke om å bli rike, men om å skape en kontinuerlig innsamling for organisasjoner som gjør livsviktig arbeid, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Plan Norge: – Ebola-utbruddet er ute av kontroll

Vil ha regnskapet sjekket

For å velge hvilke organisasjoner de ønsker å støtte har Needbox arbeidet tett med Innsamlingskontrollen. Dette er en stiftelse som skal påse at innsamlingene gjennomføres på forsvarlig vis og at midlene forvaltes på en god måte. Ifølge Karlsen er det helt avgjørende for Needbox at regnskapet til organisasjonene er godt kontrollert.

– Dersom en organisasjon får grønt lys av Innsamlingskontrollen, er de hjertelig velkommen hos oss, sier Karlsen.

Dugnadsprosjekt

Foreløpig jobber alle fullt ved siden av, men Karlsen forteller at de fire har et stort engasjement for veldedighet.

– Vi er genuint opptatt av veldedig arbeid, skjevheter i samfunnet og vi har et stort ønske om å kunne finne nyskapende løsninger som kan utgjøre store sosiale forskjeller verden over, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Siden driftes per dags dato av dugnadsarbeid, men gründerne drømmer om å jobbe med veldedighet på fulltid.

– Vi er selvfølgelig avhengig av at «folket» ønsker å benytte en mer meningsfull markedsplass når de har noe å selge. Vi er for øvrig også på utkikk etter en seriøs investor med hjertet på rett plass, som vil være med på å løfte oss ut internasjonalt, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Karlsen håper at annonsene vil skape entusiasme på sosiale medier slik at veldedighetsarbeidet også kan bli både meningsfylt, synlig og morsomt.

– Det er mye kulere å legge ut ting for salg på sosiale medier når pengene går til noen andre enn deg selv, sier han.

Les også: Facebook vil ha deg til å melde donor-status

Resirkuleringsprosjekt

Gründerne hadde dessuten merket seg at mange ønsket å gi ting til veldedighetsorganisasjoner, noe de ofte ikke kan ta imot.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Tingene har ikke noen verdi før de er omsatt, først da kan de bidra til livsviktig arbeid, sier han.

Karlsen håper Needbox kan hjelpe folk likevel å få utnyttet ting de har til overs, og oppfordrer folk til å legge ut minst én ting hver for å støtte arbeidet.

– Dette er en perfekt anledning til å få ryddet opp hjemme. Dine ting kan dermed bli til vann, medisin, en skole, et måltid, et ja til organdonasjon eller et bidrag til å redde regnskogen for den saks skyld, sier han.

Les også: Facebook-sjefen ga seks milliarder kroner til veldedighet ...

Ryddige og ambisiøse

Stiftelsen Organdonasjon er ett av vedledighetstiltakene som har valgt å samarbeide med Needbox.

– Vi synes konseptet er utrolig spennende og vi håper dette kan være en alternativ måte å få inn midler til informasjonsarbeidet vi gjør for å få flere til å si ja til organdonasjon, sier daglig leder Hege Lundin Kuhle til ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hun kan fortelle at de hadde møter med Needbox i forkant og at de opplevde firmaet som ryddige og ambisiøse. Kuhle anser det også som et kvalitetsstempel at stiftelsen ikke betaler noe for å være med, og at det er en forutsetning at organisasjonene er med i Innsamlingskontrollen.

– Da dette konseptet er helt nytt, gjenstår det å se hvor mye støtte det vil gi til vår sak, sier hun.

Nå håper hun mange oppdager nettstedet, så de kan støtte saken og samtidig få solgt unna ting man ikke lenger behøver.

– Forhåpentligvis vil mange se nytten av å rydde opp i kjeller og på loft og selge ting de ikke lenger har behov for, samtidig som de støtter en god sak, sier hun.