
Post- og teletilsynet: – Ser alvorlig på Telenor-feilen

Post- og teletilsynet vil vurdere reaksjoner overfor Telenor etter at tre millioner kunder mistet mobilnettet torsdag kveld. Det kan ende med millionbot for selskapet.
I forbindelse med at Telenor skulle oppdatere en database torsdag kveld, mistet kunder over hele landet muligheten til å ringe og sende SMS-meldinger fra klokken 19.20 til 21.34.
Ifølge VG ble hele tre millioner mobilkunder rammet av feilen.
– En gjenganger
– Telenor har hatt en feil i forbindelse med planlagt arbeid. Det er dessverre en gjenganger i IKT-verdenen. Vi vil derfor undersøke om man har hatt tilstrekkelige risikovurderinger og om man har hatt tilstrekkelig beredskap for feilsituasjoner, sier Einar Lunde, avdelingsdirektør for Post- og teletilsynets avdeling for nett, til NTB.
Han sier tilsynet ser svært alvorlig på slike feil, fordi samfunnet stoler på at mobilnettet skal fungere.
– Det er for tidlig å konkludere, men vi vil vurdere å pålegge særskilte tiltak eller nye prosedyrer, slik vi har gjort ved flere anledninger tidligere, sier Lunde.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenLes også: Problemer i Telenors mobilnett funnet
Tilsynsdirektør Torstein Olsen sier til TV 2 at Telenor kan få en bot som svir.
– Vi har aldri gitt teleselskapene bøter for slike brudd tidligere, men nå vurderer vi å gjøre det. Årsaken er at vi flere ganger har bedt selskapene om å ha et ordentlig system for å fange opp feil raskt, sier Olsen, som antyder at boten kan bli i størrelsesorden ti millioner kroner.
– Målet er at bøtene skal være så høye at selskapene ikke gjør dette igjen.
– Har det vondt
Fredag ettermiddag sa Telenor at selskapet har funnet ut hva som gikk galt da databasen skulle oppdateres. Flere av filene som styrer mobiltrafikken i Norge, ble ikke med under oppdateringen.
Les også: Telenor har trøbbel i mobilnettet
– Dette skal jo ikke skje. Vi beklager det på det sterkeste og er de første til å si at vi har det ordentlig vondt. Jeg var til stede her på Telenor i går kveld og kan forsikre om at hele ressursbruken ble satt inn på dette, sier Telenors konsernsjef Jon Fredrik Baksaas til Aftenposten.
– Vi vil nå analysere hendelsen og iverksette nødvendige tiltak for å unngå at lignende feilsituasjoner rammer våre kunder, sier Berit Svendsen, administrerende direktør i Telenor Norge, i en pressemelding.
ABC Nyheter og Startsiden er eid av Telenor