Småjenter banner for kvinnekampen

Prinsessejenter på mellom 6 og 13 år bruker f-ordet for å skape oppmerksomhet rundt kjønnsdiskriminering i ny video. Kvinnesaksforkjemper Margunn Bjørnholt mener budskapet drukner.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Ifølge videoen blir én av fem amerikanske jenter voldtatt eller utsatt for andre seksuelle overgrep i løpet av livet. De fem prinsessekledde jentene i filmen spør «Hvem av oss blir det?».

De spør også om vi ønsker en fremtid der amerikanske kvinner fortsatt får 23 prosent lavere lønn for samme arbeid som menn. Se videoen øverst i saken.

– Hva er mest støtende? En liten jente som sier faen eller den diskriminerende måten samfunnet behandler jenter og kvinner på, spør en av jentene i videoen.

Filmen bruker banning som et virkemiddel der jentene trekker fram «ulik lønn» og «voldtekt» som styggere ord enn faen.

Les også: Microsoft-sjefen: – Kvinner bør ikke be om lønssforhøyelse

– Budskapet drukner

Det hele er i utgangspunktet en reklame for salg av t-skjorter hvor pengene skal gå til kampen mot seksuell trakassering og diskriminering av jenter.

Margunn Bjørnholt er leder for Norsk Kvinnesaksforening (NKF) som jobber for kvinners menneskerettigheter. Hun usikker på om dette er en god måte å fremme kjønnsdiskrimineringssaken på.

– Jeg opplever at budskapet drukner. Selve det visuelle utrykket og banningen er det som er fremtredende, så saken kommer jo litt i bakgrunnen. Det blir litt rart når man presenterer tunge tall om voldtekt på denne måten, sier hun til ABC Nyheter.

Les også: Videoen YouTube ikke vil at du skal se

Hun synes det gir jentene en tvetydig og ubehagelig fremtreden når videoen spiller på prinsessestereotypien og tar opp så alvorlige temaer samtidig.

– Jeg ville synes det var bedre om man lot unge jenter bruke sitt eget språk, snakke selv og få sin egen stemme, sier Bjørnholt.

– Utnytter unge jenter

Det er FCKH8 (fuck hate) som står bak filmen. De lager og selger T-skjorter med anti-diskriminerende og anti-rasistiske budskap. De har tidligere laget flere filmer for å promotere sine budskap og T-skjorter. I går slapp de filmen med de bannende prinsessene.

Rebecca Hains er professor i medievitenskap på Salem State universitet i USA. Hun synes ikke videoen er støtende. Hun synes heller at den utnytter unge jenter på en måte som ikke er greit.

– Hvis vi følger pengene, og vurderer FCKH8s motivasjon for å lage denne filmen, er det ganske tydelig at den er feil. Selv om videoen utgir seg for å være «for en god sak», er det T-skjortene de virkelig promoterer skriver hun på sin blogg.

Hains mener det er tydelig at det viktigste for FCKH8 er at videoen blir likt og delt mye, og at det er derfor selskapet har satt jenter så unge som seks år i rollen som kulturelle provokatører.

Les også: Reklame bruker sexleketøy i kampen mot våpen

– Det skal mye til for å oppnå en sjokkeffekt i dag, og det er nok derfor de må gå såpass langt i å provosere i denne filmen, sier Margunn Bjørnholt i NKF.

Professor Hains mener dette er en markedsføringsstrategi for sosiale medier som har virket perfekt.

– Videoen har gått som en farsott på internett allerede, og sørget for stor trafikk på FCKH8.com, skriver hun på bloggen sin.

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus