Forsvarsstyrker satt inn etter ubåtalarm i Stockholm

Forsvaret har satt inn store ressurser på land, i lufta og til vanns etter at en troverdig kilde varslet om undervannsaktivitet i skjærgården utenfor Stockholm.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Fakta om ubåter i den svenske skjærgården

* Da en sovjetisk ubåt av typen Whiskey U-137 grunnstøtte i Stockholms skjærgård i 1981, skapte det furore i svensk forsvarspolitikk.

* Man fryktet at Sovjetunionen planla en større invasjon, og gjennom hele 1980-tallet og begynnelsen av 1990-tallet varslet den svenske marinen om mer enn 6.000 observasjoner av fremmede ubåter.

* Kun ni av observasjonene ble imidlertid bekreftet som brudd på territorialgrensen.

* Sovjetlederne hevdet hele tiden at det hele skyldtes en manøvreringsfeil, og fikk etter 20 år støtte fra svensk side.

* I 2000 innrømmet USAs tidligere forsvarsminister Caspar Weinberger at

NATO-ubåter hadde operert i svensk farvann på 1980-tallet, i en stilltiende overenskomst med svenske myndigheter.

Det svenske Forsvaret er fredag ettermiddag i ferd med å gjennomføre en undersøkelsesaksjon i området.

– Vi har opplysninger fra en svært troverdig kilde, noe som har gjort at vi har satt inn fartøy, fly og heimevernssoldater til å søke etter en fremmed ubåt i Stockholms skjærgård, sa kommandør Jonas Wikström, operasjonsleder hos forsvaret i Sverige på en pressekonferanse fredag kveld.

Stor aksjon

Han forteller at over 200 soldater er satt inn i aksjonen.

Informasjonen skal forsvaret ha fått i løpet av dagen fredag, men Wikström vil ikke gå inn på detaljer om Forsvaret har tekniske bevis eller bilder.

Pressesekretær Jesper Tengroth i det svenske forsvaret vil ikke si nøyaktig hvor aksjonen pågår.

– Det kan jeg ikke si, bortsett fra at det er i Stockholms skjærgård, sier han til nyhetsbyrået TT.

– Tar dette på største alvor

Forsvarsminister Peter Hultqvist sier han er fullt informert om situasjonen og at han fortløpende holdes informert av forsvaret.

– Jeg har full tillit til deres vurderinger, sa han.

Utenriksminister Margot Wallström vil ikke kommentere opplysningene.

– Jeg kan bekrefte at utenriksdepartementet er blitt informert av forsvarsdepartementet om hva forsvaret har rapportert om. For øvrig viser vi til forsvaret, sier utenriksministerens pressesekretær, John Zanchi, til nyhetsbyrået TT.

Det svenske forsvaret går offentlig ut fordi det er en aksjon i et trafikkert område.

– Vi tar dette på største alvor. Det er derfor vi gjennomfører en så stor aksjon, sier Wikström.

Russiske krenkelser

De siste måneden er det kommet en rekke meldinger om hvordan russiske fly har krenket nabolandenes luftrom, også Sveriges. Wikström vil «overhodet ikke spekulere» på om den mistenkelige undervannsaktiviteten kan settes i sammenheng med krenkelsene.

Han vil ikke engang kommentere om det kan være snakk om at en ubåt har tatt seg inn i farvannet, slik det var flere eksempler på i 1980-årene da en store mengde krenkelser fra sovjetiske ubåter førte til krise mellom de to landene.

Den første ubåtepisoden fant sted allerede i 1980, da et russisk fartøy ble observert ved Utö øst for Stockholm. Den største hendelsen var da ubåten U 137 gikk på grunn utenfor Karlskrona i 1981.

– Har vært en trend

Ståle Ulriksen, forsker ved Norsk utenrikspolitisk institutt (NUPI) og Sjøkrigsskolen, utelukker ikke at det kan være snakk om en russisk ubåt.

– Det har vært en trend, som startet i fjor vår da russerne begynte å sende fly inn mot Sverige, at Russland tester den svenske beredskapen. Om det viser seg å være en russisk ubåt kan det være en tilsvarende testing av beredskapen til sjøs, sier Ulriksen til VG.

Og fortsetter:

– Russerne har båre en liten håndfull ubåter i Østersjøen. Men det er noen verft i nærheten av St. Petersburg hvor de bygger ubåter delvis for eksport. Det kan hende det er snakk om en feilnavigering.

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus