Meny

Hverdagsaktivitet forlenger livet:

– Lever lenger med tre timer aktivitet i uka

– AKTIV HVERDAG, LENGRE LIV: – Det som gjelder er å få aktivitet inn i hverdagslivet. Men du må ta i så mye at du blir svett på overleppa, sier forsker Ingar Holme. Illustrasjonsfoto: Colourbox.com

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Aktive menn har betydelig større sjanse for å bli 85 år enn inaktive, ifølge ny norsk forskning. – Det er ikke mye aktivitet som skal til, sier professor Ingar Holme.

En ny norsk studie har sett på hvordan aktivitet og røykevaner påvirker hvor lenge friske menn lever. Her er det gode nyheter for dem som har ønske om et langt liv.

Det er nemlig ikke mye aktivitet som skal til for å forlenge livet, ifølge studien som er publisert i Tidsskriftet for Den norske legeforening.

Bare en halvtime med lett fysisk aktivitet, som hagearbeid, gange eller sykling, om dagen kan øke sjansen for å leve til man blir 85 år med hele 60 prosent.

Professor Ingar Holme. Foto: Norges idrettshøgskoleProfessor Ingar Holme. Foto: Norges idrettshøgskole

– Det som er viktig å få frem, er at du må bli litt svett på overleppa, du kan ikke rusle, men må jobbe litt med deg selv. Det trenger ikke være så mye. Rundt en halvtime per dag, seks dager i uka, har positiv effekt, sier Ingar Holme, som er avdelingsleder ved Oslo universitetssykehus og professor ved Norges idrettshøgskole, til ABC Nyheter.

Er man mer aktiv øker sjansene ytterligere for et langt liv, antyder undersøkelsen.

– Men vi er ikke så veldig sikre på om veldig mye trening skaffer mye lengre levetid. Selv om vi har et omfattende datagrunnlag, er det for spinkelt til å si noe om de som er veldig aktive. Middels til moderat trening synes vi er bra, sier Holme. 

Samtidig viser studien at fysisk aktivitet er like viktig for lavere dødelighet som å stumpe røyken.

– Det finnes svensk forskning som sammenligner røyking og fysisk aktivitet, med nesten like resultater, men vi er nok de første i Norge som gjør dette, forklarer forskeren.

Les også: – Trening bremser aldringsprosessen

To norske undersøkelser

Holme har sammen med Sigmund A. Anderssen ved Norges idrettshøgskole tatt for seg data fra to screeningundersøkelser med norske menn med henblikk på hjerte- og karsykdom. 

Mennene som deltok i den såkalte Oslo-undersøkelsen, var 40-49 år i 1972-73 og 68-77 år i oppfølgingsundersøkelsen i 2000.

Forskerne har undersøkt deltagernes utvikling, og så sett på hvem som overlevde og hvem som døde i løpet av de 12 årene etter 2000.

– Vi har to undersøkelser på samme folk, da kan vi se på endringene i aktivitetsnivå og røykevaner og så relatere dem til det som skjer de neste 12 årene, sier Holme.

Han forklarer at undersøkelsen bare tar for seg menn, fordi da den første undersøkelsen ble gjennomført tenkte man nesten ikke på kvinner og hjertesykdom:

– Men i årene etter kom man til sans og samling, så i senere slike helseundersøkelser er også kvinner inkludert, sier Holme.

Les også: – Stillesitting tærer på eldres helse, selv om de trener

– Ikke for sent å endre vanene

Undersøkelsen viste at for dem som var inaktive da den første undersøkelsen ble gjennomført, men økte sin aktivitet innen andre undersøkelse, var dødeligheten 44 prosent lavere enn hos dem som fortsatte å være inaktive fra første til andre undersøkelse.

Og for dem som derimot hadde vært aktive under første undersøkelse, men ikke lenger var det i år 2000, var sjansen for å dø i løpet av de neste 12 årene lik som hos dem som alltid hadde vært inaktive.

De som hadde sluttet å røyke fra første til andre undersøkelse, hadde 31 prosent lavere dødelighet enn dem som røykte ved begge undersøkelsene.

Les også: – Stå og gå minst to timer i løpet av arbeidsdagen

«Både røyking og aktivitet har det til felles at det ikke er for sent å endre disse vanene selv om man er godt oppe i 70-årene», skriver forskerne i Tidsskriftet. 

Funnene i den ferske studien bekrefter funn fra tidligere forskning om at aktivitet forlenger livet, og at mer aktivitet gir bedre utslag. Men ifølge Holme har det vært lite norske data som har sett på hvordan fysisk aktivitet på fritiden kan påvirke livslengden.

– Det som gjelder er å øke den jevne aktiviteten, få aktivitet inn i hverdagslivet. Gå av trikken eller t-banen et par stasjoner før du egentlig skal av. Gjør det noen ganger i uka, kanskje blir du ti minutter forsinket til middag, men så har du gjort noe bra for helsen, sier forsker Ingar Holme ved Oslo universitetssykehus og Norges idretthøgskole til ABC Nyheter.

Les også: - Stillesitting dårlig for hjertehelsen

Etterlyser mer forskning på effekt av trening som behandling

I en lederartikkel som er publisert i Tidsskriftet, skriver klinikksjef Rune Wiseth ved Klinikk for hjertemedisin, St. Olavs hospital, at den ferske studien fra Holme og Anderssen styrker grunnlaget for å anbefale regelmessig fysisk aktivitet også for eldre.

– Uttrykket «aldri for sent» er nærliggende, mener han.

Han etterlyser samtidig mer forskning på nytten av trening hos pasienter med blant annet hjerte- og karsykdom. Antall studier som tar for seg effekt av fysiske aktivitet er vesentlig færre enn dem som tar for seg nytten av medisiner.

«Hvis nytten av trening var studert med samme iver som nytten av medikamenter, hadde kunnskapsgrunnlag kanskje vært annerledes», skriver Wiseth.

Han mener det er en reell fare for at behandlingen som anbefales per i dag, består i mer medikamenter og mindre fysisk aktivitet enn det som kunne gitt de aller beste resultatene.

Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus