Få unge naturfaglærere har formell fagkompetanse

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) sier det er et stort behov for etterutdanning av lærere. Foto: Vegard Wivestad Grøtt (NTB scanpix)
Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) sier det er et stort behov for etterutdanning av lærere. Foto: Vegard Wivestad Grøtt (NTB scanpix)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Norsklærere har mest faglig fordypning blant lærere i grunnskolen. Blant naturfaglærere under 30 år har derimot bare halvparten studiepoeng i faget, viser ny rapport.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

47 prosent av naturfaglærere under 30 år har ikke studiepoeng i faget, viser rapporten fra Statistisk sentralbyrå.

I aldersgruppen 30-39 år har imidlertid hele 96 prosent av naturfaglærere fagkompetanse.

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) mener rapporten peker på et stort behov for etter- og videreutdanning av lærere.

– Skolene og skoleeierne må legge til rette for at lærerne kan få det faglige påfyllet de har behov for og ønsker seg, sier Isaksen.

Les også: Vil bruke 300 millioner til lærerutdanning

Han sier regjeringen vil at staten skal ta en større del av regningen for slik etterutdanning, og at flere skal få tilbud om det i fremtiden.

Blant lærere i norsk og matematikk har henholdsvis 85 og 81 prosent fordypning i fagene de underviser i, uavhengig av alder. Lærere i kroppsøving er dem med minst fordypning, med 41 prosent.

Lærere med fullført pedagogisk utdanning som jobber i minst halv stilling, er med i undersøkelsen.

Les også: Venstre vil sertifisere lærere