Meny

Facebook stenger spillreklame

POSITIVT: – Det er veldig positivt at Facebook legger vekt på å drive i henhold til norsk lov, sier avdelingsdirektør for pengespill i Lotteritilsynet, Linda Vøllestad Westbye. Foto: NTB/Scanpix

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Internasjonale spillselskaper får ikke lengre reklamere overfor norske kunder via Facebook, skriver .

– Det er veldig positivt at Facebook legger vekt på å drive i henhold til norsk lov, sier avdelingsdirektør for pengespill i Lotteritilsynet, Linda Vøllestad Westbye.

Flere spillselskaper har hatt aktive Facebook-sider med markedsføring av sine spill.

– Å stoppe ulovlig reklame for pengespill, er noe vi har arbeidet med en tid. Og sammenlignet med Sverige, mener vi at vi har lyktes godt – spesielt med å unngå slik markedsføring i trykte medier, sier Vøllestad Westbye.

Les også :Advarer mot Facebook-konkurranser

– Merkelig

Blant selskapene med tusenvis av kunder i Norge, som nå blir stoppet av Facebook, er Unibet og Betsson. Sistnevnte selskap sier de har fulgt norske regler og dermed føler seg hardt straffet.

– Men vi registrerer at enkelte andre spillaktører ikke har vært like nøye med dette. Det er derfor merkelig at Facebook, uten forvarsel, har valgt å stenge alle norske spillsider. De har gjort det som en kollektiv avstraffelse, uten å skille mellom hvem har fulgt loven og hvem som ikke har gjort det., mener Betssons Kim Rud Petersen.

Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus