Fly med dekkfeil landet uten problemer

Flyet som sirklet over østlandsområdet etter indikasjoner på et punktert dekk, landet uten problemer på Gardermoen søndag kveld.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Fakta om Novair:

* Novair, eller Nova Airlines AB, er et svensk charterflyselskap.

* Selskapet er en del av Kuoni Travel Group.

* Er et søsterselskap av reiseselskapet Apollo.

Vestre rullebane var ryddet for all annen trafikk da flyet med 191 passasjerer om bord landet klokka 21.14, over to timer etter at det tok av.

Straks flyet hadde bremset opp og stanset, kjørte utrykningskjøretøyer ut til flyet.

Bilder som TV 2 har fått adgang til, viser store skader på et av dekkene, men ingen punktering. Store mengder med gummi har blitt revet av dekket og har forårsaket skader på undersiden av vingen.

Se video av nødlandingen øverst i artikkelen.

Den norske flykapteinen Jan Stalsberg forteller til VG at det ikke var noe dramatikk og at alt gikk fint.

– Vi skjønte at noe var galt umiddelbart etter avgang. Akkurat i det flyet roterte fra Gardermoen hørte vi en lyd. Det var en bit av hjulet som hadde løsnet fra flydekket. Biten traff undersiden av vingen, og da smalt det i flyet to ganger. Flere syntes selvfølgelig det var ekkelt, sier flygeren.

Full beredskap

Alle nødetater var i full beredskap på Oslo lufthavn etter at det ble meldt at dekket på flyet punkterte da det tok av fra flyplassen.

– Dette gikk veldig bra. Flyet landet som normalt uten indikasjoner på noen feil, sa medierådgiver Lasse André Vangstein ved Oslo Lufthavn til NTB etter at landing.

Flyet, en Airbus A321 som tilhører det svenske charterselskapet Novair, skulle til Chania på Kreta. Det hadde hovedsakelig norske passasjerer om bord.

Passasjerene ble fraktet til terminalen hvor de gjennomgikk en debrifing. De fikk der mulighet til å snakke ut om hendelsen og fikk møte kapteinen. Det var reiseselskapet Apollo, et søsterselskap av Novair, og representanter fra Oslo Lufthavn som sto for informasjonsmøtet.

Mor: – Det var en lettelse

Lettelsen var følbar blant dem som kom til Oslo Lufthavn søndag kveld for å møte passasjerene fra charterflyet som måtte gjøre vendereis å nødlande på Gardermoen.

– Vi kjørte rett hit da vi fikk høre om punkteringen og nødlandingen, sier Jane Andersen, mor til 11 år gamle Magnus Skaugerud som var på vei til Kreta med sin far søndag kveld.

Andersen og resten av familien hørte at flyet hadde landet trygt da de var på vei til Gardermoen.

– Det var en lettelse. Nå har jeg bare lyst til å gi ham en klem, sier hun til NTB.

Alle passasjerene var først på en debrifing på flyplassen. Deretter får den møte de forlot bare noen timer tidligere på kvelden.

– Kjenner jeg sønnen min rett er han skuffet over å ikke få komme til Kreta. Jeg håper de ordner det slik at de får reise, legger Jane Andersen til.

Forsinket

Flyet var satt opp med avgang klokka 17.55, men tok av i 19-tiden.

– Ved avgang fikk cockpit indikasjon på punktert venstre hovedhjul. Da iverksatte vi full beredskap, sa Vangstein da det ble kjent av flyet hadde problemer.

Han legger til at det har vært god kommunikasjon mellom tårnet på Oslo Lufthavn og pilotene underveis, og at beredskapen fungerte slik den skulle.

Informasjonssjef Kajsa Moström i Novair sier til NTB at charterflyet brukte drivstoff for å få tillatt vekt for landing. Charterselskapet kan tilby krisehjelp til passasjerene.

– Det spørs jo hvordan passasjerene opplevde dette. For noen var det kanskje ingenting, mens for andre kan det ha vært dramatisk. Vi kan tilby forskjellige typer krisehjelp om det blir behov for det. Dette skjer heldigvis ikke så ofte, sier Moström

Flyet blir stående på Oslo Lufthavn, der det skal undersøkes for å finne feilen. Sent søndag kveld var det igjen normal beredskap på Oslo Lufthavn.

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus