Halvparten av hurtigmatstedene hadde dårlig hygiene

DÅRLIG HYGIENE: Mattilsynet i Buskerud, Vestfold og Telemark avdekket regelbrudd hos 182 hurtigmatsteder i perioden mars til august. Illustrasjonsfoto: Colourbox.
DÅRLIG HYGIENE: Mattilsynet i Buskerud, Vestfold og Telemark avdekket regelbrudd hos 182 hurtigmatsteder i perioden mars til august. Illustrasjonsfoto: Colourbox.
Artikkelen fortsetter under annonsen

På flere av stedene Mattilsynet besøkte ble det brukt samme arbeidstøy til matlaging og vask av toalettene.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Følgende hovedområder ble kontrollert:
  • Personlig hygiene: Håndvaskmuligheter og bruk av rent arbeidsantrekk
  • Renhold: Lokaler og utstyr
  • Beskyttelse mot forurensning: Skille rene og urene aktiviteter under produksjon (unngå kryssforurensning)
  • Temperaturstyring: Kjøl og varmholding av mat

Mattilsynet i Buskerud, Vestfold og Telemark har i perioden mars til august utført mer enn 340 tilsyn i hurtigmatbransjen. Tilsynet avdekket at mer enn halvparten av spisestedene ikke hadde tilfredsstillende orden og renhold.

– Funnene er skuffende. Vi ser flere brudd på enkel og grunnleggende hygiene, forteller seniorrådgiver i Regionkontoret for Buskerud, Vestfold, Telemark, Gro-Heidi Sverdrup til ABC Nyheter.

Vask som ikke fungerer

Sverdrup forteller flere av spisestedene som ble besøkt ikke engang hadde en håndvask som fungerer.

– Da sier det seg jo selv at de slurver med håndvasken. I tillegg ser vi blant annet at mange kommer på jobb i private klær, vasker toalettene med samme klær de bruker på kjøkkenet og veldig dårlig renhold rundt lysbrytere og annet utstyr, fortsetter hun.

Av de 182 virksomhetene med regelverksbrudd, var det åtte virksomheter som fikk hastevedtak. Det var flest regelverksbrudd på kontrollpunktet «orden, renhold, vedlikehold».

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Prioriterer etter risiko

Mattilsynet opplyser at de har veiledet og informert mye både under og i etterkant av tilsynene.

– Det er hvert enkelt distriktskontor som nå har ansvar for å følge opp funnene videre. Det er lettest å gjøre noe med spisestedene som er kjedetilknyttet. Da kan vi ha en dialog med ledelsen. Men mange spisesteder er ikke det, og da er det mer utfordrende å følge opp. Vi må prioritere etter hvor høy risikoen for kundene er, poengterer Sverdrup.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hun legger likevel til at det er gledelig at rundt halvparten av alle serveringsstedene ikke hadde et eneste regelbrudd.

Innfører merking

I løpet av 2015 skal mattilsynet innføre sin egen merking av spisesteder over hele landet. Da vil kundene kunne se hvordan mattilsynet har rangert spisestedet på vinduet før de går inn.

– Vi jobber med å innføre en smilefjes-ordning. Merkene skal festes på vinduene til matstedene. Det vil ikke være lov å fjerne merkene, forklarer Sverdrup.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I Trøndelag og Møre og Romsdal har de allerede startet et pilotprosjekt hvor de nå tester ut ordningen.

– Slik det er nå er det veldig vanskelig for kunden å kontrollere spisesteders hygiene. Et tips kan likevel være å følge med på om kjøkkenpersonalet vasker hendene, hvis dette er synlig fra området hvor folk spiser, avslutter seniorrådgiveren.