NHO vil fjerne norske flygeledere

Flygeleder Thomas Forwald på sin arbeidsplass i tårnet på Oslo Lufthavn. Foto: Bjørn Sigurdsøn / SCANPIX
Flygeleder Thomas Forwald på sin arbeidsplass i tårnet på Oslo Lufthavn. Foto: Bjørn Sigurdsøn / SCANPIX
Artikkelen fortsetter under annonsen

Avinor har tre kontrollsentraler med rundt 220 flygeledere. NHO Luftfart vil fjerne både sentraler og flygeledere, og heller samarbeide med Europa for få ned kostnadene.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi har tre kontrollsentraler. Vi trenger kanskje en halv, sier direktør i NHO Luftfart, Torbjørn Lothe til Dagens Næringsliv.

Han sier til avisen at han ikke har noen forståelse for måten statlige Avinor organiserer luftsikringsvirksomheten på i dag. Med tre kontrollsentraler i henholdsvis Bodø, Sola utenfor Stavanger og i Røyken, mener Lothe at Avinor driver for dyrt.

– Strengt tatt hadde det holdt med én kontrollsentral i Nederland, og kanskje en i Malmö. Da hadde man kunnet dekke hele Nord-Europa, sier Lothe.

Direktør for flysikring i Avinor, Anders Kirsebom, mener Lothe er altfor tidlig ute med å foreslå at kontrollsentralene slås sammen over landegrensene.

– Det kan være en fremtidsvisjon om 20 år, men det er ikke praktisk mulig i dag. Avinor har ansvar for å overvåke nasjonal infrastruktur og dessuten bruker landene ulike tekniske systemer. Det vil ta tid å samkjøre dette, mener Kirsebom. Han sier målet er å drive på tre steder med en feles ledelse og være like effektive som om alle flygelederne satt på samme sted.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Denne løsningen gir samlet sett lavest utgifter for flyselskapene og løsningen er valgt etter en samlet vurdering som støttes av både Avinor-styret og de ansatte.

Leder Robert Gjønnes i Norsk Flygelederforening svarer at Lothe ikke aner hva han snakker om.

– Han mangler kompetanse og det virker som han ikke vet hva han snakker om, sier han. (©NTB)