Se video:Guttegjeng filmet spøkelsesskipet fra innsiden

Artikkelen fortsetter under annonsen

På kajakktur i Ohio-elva kom de over det 110 år gamle skipsvraket. Lite visste de om hvilken utrolig historie skipet har bak seg.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ikke bare har skipet overlevd de to verdenskrigene, det har også blitt brukt av Thomas Edison.

Skipet ble bygget i 1902, og fikk navnet Celt. Eieren var en jernbanedirektør, som skulle bruke den som luksusyacht.

Se video av skipet øverst i saken.

I 1917 ble skipet leid av det amerikanske forsvaret, som base for spionasje på fiendens u-båter under 1. verdenskrig. Det var første gang at u-båter fikk en sentral rolle i krigføring, og forsvaret trengte nye metoder å oppdage og bekjempe dem på.

Se også: Stormen avslørte spøkelsesskip

Thomas Edisons forskningsflåte

Myndighetene forsto at u-båter var kommet for å bli, og de trengte bedre forsvarsmekanismer. På den tiden var Thomas Edison en av verdens mest berømte oppfinnere og forretningsmenn, dermed fikk han oppdraget. Edisons krav var et skip, så han ble tildelt skipet, som nå het USS Sachem.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Med USS Sachem seilte Edison rundt i New York-området og til Florida og Karibien for å utføre eksperimenter. Samarbeidet med forsvaret gikk imidlertid ikke så bra, og pengene tok slutt, så skipet ble returnert til forsvaret mot slutten av krigen i 1918.

(Artikkelen forts. under bildet)

Her er Celt i sine glansdager som luksusskipet til en rik jernbanedirektør. Kilde: navsource.orgHer er Celt i sine glansdager som luksusskipet til en rik jernbanedirektør. Kilde: navsource.org

Se også: Fant skipsvrak fra 1800-tallet i San Francisco

Den siste turen

I de 41 årene som fulgte tjenestegjorde skipet som sightseeingbåt i New York under navnet Circle Line V. I 1986 ble det brukt i musikkvideoen «Papa Don’t Preach» med Madonna (se videoen nederst i saken).

Skipet fikk sin siste reise da eieren Robert Miller skulle frakte det fra New York til eiendommen sin i Kentucky. Gjennom Great Lakes, nedover Mississippi-elva og videre til Ohio-elva. Til slutt manøvrerte mannskapet skipet inn en trang sideelv, og der ble det stånde slik det står i dag.