Kjørte ikke ned bommen selv om toget kom

Havarikommisjonen er ute med rapport etter denne ulykken ved Råde. Foto: NTB Scanpix
Havarikommisjonen er ute med rapport etter denne ulykken ved Råde. Foto: NTB Scanpix

Bilføreren lot bilen bli stående på sporet da toget nærmet seg. Havarikommisjonen tror terskelen for å kjøre gjennom en bom er «svært høy».

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Sikkerhetsanlegget fungerte som det skulle da en personbil ble truffet av toget på Enebekk planovergang i Råde kommune i Østfold i august i fjor. Det konkluderer Statens havarikommisjon for transport med i en fersk rapport.

En kvinnelig bilfører ble stående med bilen fanget på jernbanesporet mellom to bommer, men kom seg ut av bilen før sammenstøtet. Hun fikk lettere skader da bilen ble dyttet til siden av toget og traff henne.

Bakgrunn: Kvinne skadd i kollisjon mellom tog og bil

– Høy terskel tross fare

Bilføreren sto i en kø av biler som ventet på å komme seg ut på Fredrikstadveien, og rakk ikke å reagere før bommene senket seg på begge sider.

Bommene ved planovergangen hadde skilt med teksten «Ved fare - kjør ned bommen», men dette ble ikke gjort. Havarikommisjonen påpeker at det kan sitte langt inne å kjøre ned en bom, selv når man er i overhengende fare.

«Selv om bommene var utstyrt med skilt som instruerer bilfører til å kjøre ned bommen ved fare, gjorde ikke føreren det. Det viser at terskelen for å kjøre gjennom en bom er svært høy, til tross for den farlige situasjonen bilfører befinner seg i», står det å lese i rapportens sammendrag.

Havarikommisjonen tviler på effektiviteten til dette skiltet. Foto: HavarikommisjonenHavarikommisjonen tviler på effektiviteten til dette skiltet. Foto: Havarikommisjonen

Stressreaksjon

Inne i selve rapporten diskuteres skiltets effektivitet nærmere:

«Når bommen går ned, og man er fanget på en toglinje, vil mange bilførere oppleve at de befinner seg i en faresituasjon, noe som automatisk vil utløse en normal stressreaksjon (kamp/flukt-reaksjon). Tidspresset i situasjonen forsterker denne reaksjonen. Dersom stressnivået blir for høyt og utvikler seg til angst og panikk, nedsettes personens persepsjons- og problemløsningsevne. Det kan da være vanskelig å lese tekst og oppfatte meningsinnholdet på samme måte som når man er trygg og avslappet.»

Kommisjonen konkluderer med at det er «svært usikkert» hvor effektivt skiltet er som sikkerhetsbarriere ved planoverganger.

Les også: Vil nekte skyld for togavsporing

Jernbaneverket planlegger sikkerhetsvurdering av alle Østfoldbanens planoverganger ved såkalte T-kryss, der biler kan bli stående i påvente av kryssende trafikk.

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus