Ny rapport om slepebåt-ulykke i Kirkenes
Arbeidsbåten North Tug kantret og forliste da fartøyet skulle assistere cruiseskipet Ocean Princess ut fra kai i Kirkenes, 10. juni 2013.
To personer var om bord i båten da ulykken skjedde. Besetningsmedlemmene berget seg ved å kaste seg i sjøen, og ble umiddelbart plukket opp av en båt i nærheten. De to kom fra ulykken i god behold.
Nå foreligger rapporten om årsaken til ulykken fra Statens havarikommisjon for transport (SHT).
Bakgrunn: Slepebåt kantret mens den slepte cruiseskip
Endret planene
Det var planlagt en sideveis forflytning av Ocean Princess ut fra kai, og North Tug skulle bistå med å dra cruiseskipets baug ut.
Planen ble imidlertid endret, uten at dette ble kommunisert til båtføreren på North Tug.
Dette resulterte i at North Tug ble hengende etter cruiseskipet og ble dratt akterover med sleperen over hekken.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenFor North Tug innebar dette en svært ustabil situasjon. Fartøyet kantret som følge av vann på dekk og tverrskips krefter påført fra sleperen.
Var ikke sertifisert
North Tug var ikke en sertifisert slepebåt, og hadde heller ikke en besetning som hadde erfaring med håndtering av så stor båt som Ocean Princess.
Hverken North Tug eller Ocean Princess så på selpingen som risikofylt, og ingen av aktørene gjennomførte grundige risikovurderinger av operasjonen.
Gjennomføringen av operasjonen bærer derfor preg av manglende risikovurderinger og mangelfull planlegging og kommunikasjon, konkluderer rapporten fra SHT.
Dykknor AS, som eier MS North Tug, tilrådes å innføre rutiner som sikrer at det gjennomføres risikovurderinger av slepeoperasjoner.