Fra i dag kan du kjøre Segway i Norge

Svein Flagestad fra Kristiansand vil ta turister med på tur med tohjulingen. Vi har forsøkt det selvbalanserte kjøretøyet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

KRISTIANSAND (ABC Nyheter): Fra og med i dag er stålhjulingen Segway lovlig farkost i Norge. Flere norske byer ønsker nå å tilby guidete Segway-turer til turister. En av dem er Svein Flagestad fra Kristiansand.

Mandag kveld var han i ferd med å demonstrere Segway-bruk til en liten gruppe amerikanske turister ved Fisketorget i sørlandsbyen.

– I morgen er den store dagen, det blir som 17. mai, forteller en entusiastisk Flagestad til ABC Nyheter i det han forsøker å instruere ABC Nyheters journalist i å bruke stålhjulingen.

Han har stor tro på at Segway-tilbudet vil bli populært.

– Tidligere i dag hadde jeg faktisk to personer som sitter i rullestol til å bruke Segway, og det klarte de helt fint. Den største utfordringen for folk som forsøker Segway første gang er å finne balansen de første få sekundene, men så går det helt fint, forteller Flagestad.

Se hvordan det gikk da ABC Nyheters reporter forsøkte Segway for første gang i videoen øverst.

Da Solberg-regjeringen vedtok at Segway skulle bli lovlig i Norge, gikk han til innkjøp av åtte slike stålhjulinger. Det håper han å gjøre turistbutikk av.

Nå tilbyr han turer rundt om i Kristiansand, fra kulturhuset Kilden ved havna, via Fiskebrygga og strandpromenaden og videre gjennom den gamle Posebyen og Markensgate i sentrum.

De nye Segway-reglene for Norge sier at du ikke trenger å bruke hjelm. Men farten må ikke være over 20 kilometer i timen. Doningen må ha lys og signalhorn eller ringeklokke. Ferdsel på fortau, gang- og sykkelfelt og på høyre side av veibanen er greit. Men ikke å kjøre på veier med mer enn 60 kilometers fartsgrense. Da vanker et forelegg på 2.000 kroner.

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus