7 norske veteraner hedret 70 år etter D-dagen

Norske veteraner fikk overrakt medaljen for sin innsats under D-dagen i Normandie i 1944 under en markering i Caen i forbindelse med 70 års jubileet 6. juni. Fra venstre: Rolf Kolling og Monrad Mosberg. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix.
Norske veteraner fikk overrakt medaljen for sin innsats under D-dagen i Normandie i 1944 under en markering i Caen i forbindelse med 70 års jubileet 6. juni. Fra venstre: Rolf Kolling og Monrad Mosberg. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Etter måneder med villedende flyginger møtte ikke Wilhelm Mohrs Spitfire den tyske motstanden han var forberedt på i lufta på D-dagen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mohr satte kursen over Den engelske kanal 6. juni 1944 som en del av to norske skvadroner som skulle støtte de alliertes invasjon av Normandie.

Tusenvis av skip var med i landgangen, litt av et syn fra Spitfire-flyet.

– Det var så mange skip under oss at jeg tenkte at om du må hoppe ut nå, så er sjansen for å lande på et dekk ganske stor, ler Mohr.

Sammen med seks andre norske veteraner er snart 97 år gamle Mohr tilbake i Normandie for å delta i 70-årsmarkeringen av D-dagen. De har tatt seg til den viktige forbindelsen Pegasus Bridge sammen med tusenvis av andre en varm junidag.

Det vrimler av gamle militærjeeper, amfibiekjøretøy og franskmenn i tidsriktige uniformer fra 40-tallet. Både Spitfire- og Halifax-fly dundrer over.

– Merci. Frankrike takker dere! roper mange til den norske gruppen.

– Vi spilte vår del og hadde vår tid, vi, sier Mohr, som er dekorert med Krigskorset med sverd.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Klart for D-dag i urolig Europa

Glemmer aldri

Kvelden før D-dagen hadde flygerne hatt den siste brifingen på basen i Sør-England.

– Vi kom tilbake til teltene våre og så bombefly med slepefly etter seg i mørket. Det er et syn jeg aldri kommer til å glemme der de tegnet seg mot en klar himmel. Jeg tenkte på hva de karene måtte tenke om å lande i mørket her inne første gangen. Det må ha vært nervepirrende, sier han.

Mohr forteller om lange forberedelser til D-dagen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi hadde fløyet for å få tyskerne til å tro at angrepet skulle komme mot Calais og ikke her nede. Alle villedningsmanøvrene våre var laget så tyskerne skulle tolke det slik, men så kom vi her, og det var meget vellykket, konkluderer Mohr om de alliertes angrep mot det tyske forsvarsverket Atlanterhavsvollen.

– All honnør til de som tenkte ut dette, for det var puslespill av en annen verden, sier han om planleggingen av en sinnrik operasjon som fikk over 150.000 allierte soldater inn i Frankrike på en dag.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Dette har Kolling tenkt på hver dag i 70 år

Forberedelser

Så vellykket var forberedelsene at Mohr, som skulle forsvare soldatene på bakken fra lufta, ikke møtte motstanden han ventet den første dagen.

– Vi fløy over og ventet å finne en del tyske fly, men det var det ikke.

– Det ble vanskelig for dem, for vi hadde skjøvet flyplassene deres bakover slik at avstanden ble større. Det samme med hæren, vi hadde ødelagt bruer og kommunikasjon. Så når forsterkningene deres skulle komme, så var det vanskelig å få det fram, sier han om det omfattende og overraskende angrepet mot tyskernes forsvarsverk fra sjøen.

Begynnelsen på slutten

Fra august 1944 opererte de norske flyene fra en ny feltflyplass ved den lille landsbyen Villons-les- Buissons. Krigen var ikke over med D-dagen, men de allierte fikk fotfestet de trengte i kampen mot Nazi-Tyskland. Dagen kalles derfor begynnelsen på slutten på andre verdenskrig.

Innbyggerne i Villons-les-Buissons husker fortsatt de norske flygernes innsats og gir nå tre av landsbyens gater norske navn.

– Det var en opplevelsesrik tid, konkluderer Mohr, som fortsatte en rik karriere etter krigen blant annet som sjef for Luftforsvaret og leder i Havarikommisjonen.