70 år siden D-dagen:

Dette har Kolling tenkt på hver dag i 70 år

Ingen visste om den dristige operasjonen 6. juni 1944 ville lykkes, heller ikke Rolf Kolling. D-dagen sirklet han over Normandies strender i sitt Spitfire-fly.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

– Vi var forberedt på å møte masse tyske fly og komme i kamp. Men da vi kom over invasjonsområdet, så vi soldatene som vasset i land og ingen tyske fly, forteller 92-åringen.

Hans oppgave var å beskytte de allierte soldatene mot angrep fra lufta når de tok seg inn i det okkuperte Frankrike. Kvelden før hadde sjefen hans i 32. skvadron på flyplassen Bognor i Sør-England kommet med beskjeden: «Well, this is it, boys». Det var klart for invasjon.

Tidlig om morgenen 6. juni 1944 sirklet derfor Kollings Spitfire over vestkysten av Frankrike. Under ham ble over 150.000 soldater satt i land. Mange av dem klarte seg ikke, men ble skutt.

– Jeg følte meg som en tilskuer. Det var forferdelig, sier den pensjonerte flygeren.

Les også: Sju drept av bombe fra andre verdenskrig

Dristig

Kolling er blant de sju norske veteranene som skal være til stede når 70-årsdagen for ilandsettingen markeres i Normandie i dagene som kommer. Blant gjestene er også USAs president Barack Obama, statsminister Erna Solberg og kong Harald. Sistnevnte møtte Kolling første gang under treningsoppholdet i Little Norway i Canada i 1942, da en ung prins Harald og hans søstre Ragnhild og Astrid kom på besøk.

I år er det fjerde gang Kolling markerer årsdagen for D-dagen. Det blir nok også den siste, konstaterer 92-åringen selv.

Se intervjuet med Kolling i videoen øverst i artikkelen

D-dagen er blitt kalt en av de mest desperate operasjonene i krigshistorien. Målet var å gi de allierte fotfeste i Vest-Europa for så å tvinge Nazi-Tyskland i kne. Amerikanske og britiske militærtopper så for seg at titusenvis av soldaters liv ville gå tapt i det som den dag i dag regnes som en av de største militærinvasjonene sjøveien i historien. Anslagsvis 4.400 soldater på alliert side ble drept, mens antallet tyske falne ikke er kjent.

Les også: Trygve (95) fikk æresmedalje for sin innsats under andre verdenskrig

Loggført

– Vi forsto jo at invasjonen var en veldig alvorlig sak. Men at det var så enormt, det tror jeg ikke noen av oss ante, sier Kolling i dag.

Foran ham på kafébordet like ved hjemmet hans i Bærum ligger bilder og loggbøker. Samtlige flytimer er loggført, både fra krigens dager og i fredstid. Militæroperasjonene er merket med rød strek under. Det er 158 flytimer av de nesten 19.000 timene han har hatt i lufta til sammen. Men disse korte timene i Spitfire-flyet har satt spor.

– Det går ikke en dag uten at jeg tenker på dem som ikke kom hjem.

Han peker ut venner på bildene. Venner som falt.

Bare halvannen uke etter D-dagen kunne Kolling også ha lidd samme skjebne. 15. juni ble flyet hans nesten skutt i filler. Uten instrumenter klarte han å nødlande på en feltbase i Nord-Frankrike. Flyet var helt ødelagt og Kolling ble sendt videre til en flybase utenfor London – bare for å havne midt i et tysk bombeangrep mot den britiske hovedstaden.

Hjemturen

Men Kolling overlevde. I mai 1945 kunne han derfor fly hjem til Norge i ett av 36 nye Spitfire-fly det norske luftforsvaret fikk av Storbritannia etter krigen. Da var det seks år siden han dro fra barndomshjemmet på Lillehammer. Før han vervet seg til flyopplæring i Canada hadde han nemlig seilt på verdenshavene som sjømann.

Etter krigen ble Kolling pilot i SAS. Det hjalp ham med å komme videre etter de dramatiske opplevelsene, mener han, men legger til:

– Vi som var med er veldig preget av det.

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus