70 år siden D-dagen:Dette har Kolling tenkt på hver dag i 70 år

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ingen visste om den dristige operasjonen 6. juni 1944 ville lykkes, heller ikke Rolf Kolling. D-dagen sirklet han over Normandies strender i sitt Spitfire-fly.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi var forberedt på å møte masse tyske fly og komme i kamp. Men da vi kom over invasjonsområdet, så vi soldatene som vasset i land og ingen tyske fly, forteller 92-åringen.

Hans oppgave var å beskytte de allierte soldatene mot angrep fra lufta når de tok seg inn i det okkuperte Frankrike. Kvelden før hadde sjefen hans i 32. skvadron på flyplassen Bognor i Sør-England kommet med beskjeden: «Well, this is it, boys». Det var klart for invasjon.

Tidlig om morgenen 6. juni 1944 sirklet derfor Kollings Spitfire over vestkysten av Frankrike. Under ham ble over 150.000 soldater satt i land. Mange av dem klarte seg ikke, men ble skutt.

– Jeg følte meg som en tilskuer. Det var forferdelig, sier den pensjonerte flygeren.

Les også: Sju drept av bombe fra andre verdenskrig

Dristig

Kolling er blant de sju norske veteranene som skal være til stede når 70-årsdagen for ilandsettingen markeres i Normandie i dagene som kommer. Blant gjestene er også USAs president Barack Obama, statsminister Erna Solberg og kong Harald. Sistnevnte møtte Kolling første gang under treningsoppholdet i Little Norway i Canada i 1942, da en ung prins Harald og hans søstre Ragnhild og Astrid kom på besøk.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I år er det fjerde gang Kolling markerer årsdagen for D-dagen. Det blir nok også den siste, konstaterer 92-åringen selv.

Se intervjuet med Kolling i videoen øverst i artikkelen

D-dagen er blitt kalt en av de mest desperate operasjonene i krigshistorien. Målet var å gi de allierte fotfeste i Vest-Europa for så å tvinge Nazi-Tyskland i kne. Amerikanske og britiske militærtopper så for seg at titusenvis av soldaters liv ville gå tapt i det som den dag i dag regnes som en av de største militærinvasjonene sjøveien i historien. Anslagsvis 4.400 soldater på alliert side ble drept, mens antallet tyske falne ikke er kjent.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Trygve (95) fikk æresmedalje for sin innsats under andre verdenskrig

Loggført

– Vi forsto jo at invasjonen var en veldig alvorlig sak. Men at det var så enormt, det tror jeg ikke noen av oss ante, sier Kolling i dag.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Foran ham på kafébordet like ved hjemmet hans i Bærum ligger bilder og loggbøker. Samtlige flytimer er loggført, både fra krigens dager og i fredstid. Militæroperasjonene er merket med rød strek under. Det er 158 flytimer av de nesten 19.000 timene han har hatt i lufta til sammen. Men disse korte timene i Spitfire-flyet har satt spor.

– Det går ikke en dag uten at jeg tenker på dem som ikke kom hjem.

Han peker ut venner på bildene. Venner som falt.

Bare halvannen uke etter D-dagen kunne Kolling også ha lidd samme skjebne. 15. juni ble flyet hans nesten skutt i filler. Uten instrumenter klarte han å nødlande på en feltbase i Nord-Frankrike. Flyet var helt ødelagt og Kolling ble sendt videre til en flybase utenfor London – bare for å havne midt i et tysk bombeangrep mot den britiske hovedstaden.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hjemturen

Men Kolling overlevde. I mai 1945 kunne han derfor fly hjem til Norge i ett av 36 nye Spitfire-fly det norske luftforsvaret fikk av Storbritannia etter krigen. Da var det seks år siden han dro fra barndomshjemmet på Lillehammer. Før han vervet seg til flyopplæring i Canada hadde han nemlig seilt på verdenshavene som sjømann.

Etter krigen ble Kolling pilot i SAS. Det hjalp ham med å komme videre etter de dramatiske opplevelsene, mener han, men legger til:

– Vi som var med er veldig preget av det.