Sensitiv informasjon fra inkassobyrå lå åpent på nett

Artikkelen fortsetter under annonsen

En feil gjorde at hvem som helst fikk tilgang til skyldnernes navn, telefonnummer og personlige meldinger. – Vi tar dette veldig alvorlig, sier daglig leder i Kredittgjenvinning AS.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

En feil gjorde at intranettet til inkassobyrået Kredittgjenvinning AS fredag kveld og lørdag formiddag lå fritt tilgjengelig på internett.

Gikk man via Google til Kredittgjenvinning.no, fikk man tilgang til selskapets intranettsider.

Der lå blant annet en link til et SMS-system, som inkassosbyrået bruker til å kommunisere med dem som skylder penger.

Brukernavn og passord lå synlig slik at hvem som helst kunne logge seg på systemet.

Ved å logge seg inn kunne man se skyldneres navn, telefonnummer og personlige meldinger som de har sendt til Kredittgjenvinning.

Flere av personene som har skrevet til Kredittgjenvinning, har oppgitt svært sensitiv informasjon i meldingene.

Se hvordan informasjonen lå tilgjengelig i videoen over.

– Helt forferdelig

Daglig leder i selskapet, Njål Kleiberg, ble oppmerksom på feilen da ABC Nyheter tok kontakt i 23-tiden fredag kveld.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det er helt forferdelig. Men personen som har gjort slik at dette har skjedd, får ikke rettet det opp nå. Og vi får ikke rettet opp feilen før i morgen. Men det er helt grusomt, sa Kleiberg til ABC Nyheter fredag kveld.

Lørdag formiddag lå informasjonen fremdeles åpen for hvem som helst.

– Jeg tok kontakt med dem som leverer systemet i går kveld. De skulle ta det i dag tidlig. Vi jobber med saken nå, sa Kleiberg til ABC Nyheter i 11-tiden lørdag formiddag.

Først nærmere 12.00 lørdag ble all tilgang til intranettet stengt for uvedkommende.

Les også: 145 millioner eBay-kontoer hacket

– Menneskelig svikt

– Det som har skjedd er at noe ble lagt «public» som ikke skulle vært det. Det er en menneskelig svikt. Vi tar dette veldig alvorlig. Vi sitter og kvalitetssikrer hele veien, da er det veldig synd når slike ting skjer, sier Kleiberg i Kredittgjenvinning.

Han mener feilen har oppstått en gang fredag ettermiddag.

– Da jeg var inne på siden i går, var alt i orden, så noe må ha skjedd i går ettermiddag. Vi satte en utvikler til å jobbe på intranettet i går, noe må ha skjedd da, sier Kleiberg til ABC Nyheter.