Raymond Johansen: – Alt er til salgs

Partisekretær i Arbeiderpartiet, Raymond Johansen. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Partisekretær i Arbeiderpartiet, Raymond Johansen. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ap-sekretæren retter kraftig skyts mot tidligere Ap-topper i First House.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Onsdag avdekket Aftenposten at kommunikasjonsbyrået First House markedsfører sine rådgivningstjenester blant annet ved å henvise til bakgrunn fra Statsministerens kontor.

Ap-sekretær Raymond Johansen har merket seg dette, og uttaler til Dagbladet at de tidligere Ap-toppene gjennom sin nye rolle i First House bidrar til å «svekke politikkens rykte».

– Bjarne Håkon Hanssen var en meget dyktig statsråd og en sentral Ap-profil. Andre sentrale medarbeidere har gått ut, de har tatt med sine kontakter og sitt nettverk, og benytter dette nettverket for det det er verd, sier Johansen til Dagbladet.

Bakgrunn: First House tilbyr hjelp til svarteliste-truede oljeselskaper

– Det er lite å gjøre med det. Vi har ikke yrkesforbud her i landet. Men problemet er at dette bidrar til å svekke politikkens troverdighet. Det kan virke som om alt handler om spinning, ideer og nettverk. At alt er til salgs.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– For våre 53 000 medlemmer er det bankende hjerter og engasjement for et bedre samfunn som gjelder, sier Johansen til Dagbladet.

– Jeg legger ikke skjul på at det har vært en del irritasjon. Samtidig er det viktig å ikke tillegge kommunikasjonsbransjen mer innflytelse enn de har, sier Johansen.

ABC Nyheter lykkes ikke i komme i kontakt med administrerende direktør i First House, Per Høiby, fredag morgen.

Reaksjon: First House klager Aftenposten inn for PFU