Raymond Johansen: – Alt er til salgs

Partisekretær i Arbeiderpartiet, Raymond Johansen. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Partisekretær i Arbeiderpartiet, Raymond Johansen. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

Ap-sekretæren retter kraftig skyts mot tidligere Ap-topper i First House.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Onsdag avdekket Aftenposten at kommunikasjonsbyrået First House markedsfører sine rådgivningstjenester blant annet ved å henvise til bakgrunn fra Statsministerens kontor.

Ap-sekretær Raymond Johansen har merket seg dette, og uttaler til Dagbladet at de tidligere Ap-toppene gjennom sin nye rolle i First House bidrar til å «svekke politikkens rykte».

– Bjarne Håkon Hanssen var en meget dyktig statsråd og en sentral Ap-profil. Andre sentrale medarbeidere har gått ut, de har tatt med sine kontakter og sitt nettverk, og benytter dette nettverket for det det er verd, sier Johansen til Dagbladet.

Bakgrunn: First House tilbyr hjelp til svarteliste-truede oljeselskaper

– Det er lite å gjøre med det. Vi har ikke yrkesforbud her i landet. Men problemet er at dette bidrar til å svekke politikkens troverdighet. Det kan virke som om alt handler om spinning, ideer og nettverk. At alt er til salgs.

– For våre 53 000 medlemmer er det bankende hjerter og engasjement for et bedre samfunn som gjelder, sier Johansen til Dagbladet.

– Jeg legger ikke skjul på at det har vært en del irritasjon. Samtidig er det viktig å ikke tillegge kommunikasjonsbransjen mer innflytelse enn de har, sier Johansen.

ABC Nyheter lykkes ikke i komme i kontakt med administrerende direktør i First House, Per Høiby, fredag morgen.

Reaksjon: First House klager Aftenposten inn for PFU

Personvernpolicy