Virke vil lokke kioskkundene tilbake med øl

Virke vil lokke kioskkundene tilbake med øl
Virke vil lokke kioskkundene tilbake med øl

Siden finanskrisen herjet har salget i kiosker og bensinstasjoner stupt. Løsningen kan være øl i kioskhyllene, mener Virke.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

De siste årene har kiosker og bensinstasjoner mistet 2,3 milliarder kroner i omsetning til andre bransjer. Det er særlig dagligvarebransjen som er den store vinneren, med en glidning fra andre bransjer på 2,5 milliarder, skriver Dagens Næringsliv. Tallene framkommer av den ferske rapporten Faghandel mot 2020 fra bransjeorganisasjonen Virke.

Utviklingen er så negativ at direktør Torstein Schroeder foreslår ølsalg i kioskene for å stanse lekkasjen, skriver avisen.

– Dagligvarebutikkene har en særfordel med at de får selge øl. Norge er det eneste landet i Europa der man ikke får kjøpe øl i kiosken, hvis man ser bort fra svenskenes regelverk rundt ølsalg, sier Schroeder.

Fremskrittspartiet kommer trolig ikke til å støtte forslaget om øl i kiosk så lenge partiet sitter i dagens regjering, sier parlamentarisk leder i Frp, Harald Nesvik.

– Frp ønsker en oppmykning i alkoholpolitikken, men hovedlinjene som ligger i regjeringsplattformen, sier at dagens alkoholpolitikk står fast, sier Nesvik.

Som et annet strakstiltak mot glidningen har kioskkjeden Deli de Luca allerede valgt å kutte ut den pølsefrie linjen den har kjørt i noen år. Nå er pølsene tilbake i disken.

Personvernpolicy