Advarer mot svindelforsøk på SMS og e-post

SVINDEL: Får du sms eller e-post fra Kiwi i disse dager, er det snakk om svindel. (Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE/ILLUSTRASJON)
SVINDEL: Får du sms eller e-post fra Kiwi i disse dager, er det snakk om svindel. (Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE/ILLUSTRASJON)
Artikkelen fortsetter under annonsen

E-poster og sms som lokker med gavekort på 10.000 kroner, er ikke fra Kiwi.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den siste tiden har flere nordmenn mottatt falske e-poster og sms-er som lokker med alt fra gavekort til pengepremier. Men meldingene er slett ikke fra Kiwi, slik det kan se ut som.

"I e-postene og sms-ene står det at de kan vinne gavekort og pengepremier på Kiwi, og avsender misbruker Kiwi navn og logo for å fremstå som troverdig og skape tillit hos mottakeren" skriver Kiwi i en pressemelding.

Kommunikasjonsrådgiver Kristine Aakvaag Arvin sier til Dinside at de stadig blir kontaktet av nye, fortvilte kunder, som etter å ha åpnet meldingen mottar svært mye spam.

Slik tok svindlerne over Martines epost-konto

Dagligvaresvindel

Ifølge Kiwis Facebooksider er svindelmetoden blant annet bruk av sms-er som forteller at mottakeren har en bildeoppdatering eller at man har vunnet et gavekort på 10.000 kroner eller mer.

Det er altså ikke tilfellet. Kiwi selv beklager at useriøse aktører utnytter deres merkevare for egen vinning eller svindel, og anbefaler alle om å være obs om man får en slik melding, og slette den umiddelbart.

Dette er slett ikke første gang en dagligvarekjede blir utsatt for denne typen svindelforsøk. Kiwi og også Rema 1000 har tidligere blitt misbrukt via svindelforsøk på Facebook.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Slik kjenner du igjen svindelforsøkene

Har du mottatt forlokkende tilbud fra Kiwi eller andre aktører, er det flere måter å sjekke om det er snakk om en seriøs henvendelse eller rett og slett er nok et svindelforsøk. Det første faretegnet er om meldingen er skrevet på dårlig norsk, slik tilfellet var da Skatteetaten ble misbrukt til svindelformål tidligere i år.

Dessuten er det lurt å være skeptisk til henvendelser som spiller på fristelser, skremsler eller tillit - som i Kiwis tilfelle.

Her kan du dessuten lese flere tips om hvordan du skiller ekte e-poster fra svindelmailer.