Cruiseskip skyldte Kystverket penger - tatt i arrest

SKYLDTE PENGER: Cruiseskipet «Independence of the Seas» hadde ikke betalt regningen til Kystverket for losavgifter og sikkerhetsavgift, og ble torsdag tatt i arrest. Foto: Kystverket
SKYLDTE PENGER: Cruiseskipet «Independence of the Seas» hadde ikke betalt regningen til Kystverket for losavgifter og sikkerhetsavgift, og ble torsdag tatt i arrest. Foto: Kystverket
Artikkelen fortsetter under annonsen

Namsmannen tok torsdag arrest i cruiseskipet «Independence of the Seas», ved kai i Ålesund. Rederiet skyldte 600.000 kroner til Kystverket.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kravet gjaldt losavgifter og sikkerhetsavgift fra flere seilaser gjennomført i 2013. Totalt skyldte rederiet rundt 600.000 kroner. Avgiftene skulle vært betalt i midten av oktober i fjor, opplyser Kystverket på sine nettsider.

Kapteinen på «Independence of the Seas» kontaktet rederiet umiddelbart etter at Namsmannen hadde forklart hva det gjaldt. I løpet av en drøy time var gjelden betalt, og fartøyet ble frigitt.

– Vi er glade for at dette rederiet nå har ordnet opp for seg, sier avdelingsdirektør for sjøsikkerhet i Kystverket, Arve Dimmen, i meldingen.

Ifølge Roar Giertsen i TR Shipping Norway, som er agent for skipet, skyldtes situasjonen en misforståelse.

– Dette var en misforståelse mellom rederiet og Kystverket, sier han til BT.no.

Flere seiler fra regningen

Dette er imidlertid ikke et enestående tilfelle. Dimmen forklarer at flere cruiseskip skylder Kystverket penger for losavgifter og sikkerhetsavgift.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Per 1. mai i år var det rundt ti cruiseskip som ikke hadde gjort opp for seg. Totalt har Kystverket rundt 15-20 millioner kroner utestående, opplyser Dimmen til BT.no.

Vanligvis er det skipsagenter som på vegne av rederiene tar seg av betaling for Kystverkets tjenester. For å drive inn det utestående har Kystverket det siste året arbeidet med å ta direkte kontakt med rederiene med dårligst betalingshistorikk. Dette har resultert i at omkring halvparten av det utestående fra cruiseskiprederiene er innbetalt.

Men arbeidet er ressurskrevende, forklarer Dimmen.

– Det hender at det har gått mange måneder, opp i år, før det utestående har blitt betalt. Slik kan vi ikke operere, sier han i pressemeldingen.

– Ny loslov vil gjøre det enklere

Fordi mange rederi har sine kontorer i utlandet kan de være vanskelige å nå, forklarer avdelingsdirektøren.

I forslag til ny loslov, som er til behandling i Stortinget, er det foreslått at agenten skal dele ansvaret for å betale losavgifter med rederiene.

– Det vil i så fall gjøre det enklere for Kystverket å holde agenten ansvarlig, ifølge Dimmen.