Meny

First House avviser oppdrag for Kina

Redaktør Harald Stanghelle anklager i en kommentar Kina for å ha leid inn kommunikasjonsbyrået First House for å sverte Thorbjørn Jagland og Nobelkomiteen. Foto: NTB scanpix

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Kommunikasjonsbyrået First House avviser at det har oppdrag for Kina eller kinesiske interesser, slik politisk redaktør Harald Stanghelle antyder i en kommentar i Aftenposten onsdag.

Administrerende direktør Per Høiby i First House slår fast at byrået normalt ikke kommenterer kundeforhold. Nå gjør det imidlertid et unntak:

– Stanghelle videreformidler og gir ytterligere autoritet til ubekreftede rykter om at vi bryter vårt og bransjens etiske regelverk. Det er ikke riktig at vi har Kina som kunde. Vi har ikke oppdrag som beskrevet i Stanghelles artikkel, skriver Høiby i en pressemelding.

Kunder har interesser

Overfor NTB presiserer han at dette gjelder alle eventualiteter av «kinesiske interesser» – inkludert for eksempel en variant der et firma i realiteten jobber for den kinesiske staten.

– Men det er klart; vi er et stort selskap og det er åpenbart at noen av våre kunder kan ha økonomiske interesser i Kina. Men det er ikke dette saken handler om. Det vi avviser, er påstander om at vi er betalt av kinesiske interesser, sier Høiby til NTB.

Les også: – Jeg registrerer at han ikke gir et svar

– Gode rykter

Stanghelles utgangspunkt for kommentaren i onsdagens avis er et debattinnlegg i Dagens Næringsliv i forrige uke der tidligere FN-ambassadør og nåværende First House-partner Morten Wetland skriver at tildelingen av fredsprisen til Barack Obama i 2009 var hans pinligste dag gjennom de årene han var Norges ambassadør i FN.

«Ingen snakket om saken. Min kollega i Washington fikk seg en overhaling av Obamas stabssjef», skrev Wetland blant annet.

Stanghelle skriver at man ikke kan vite sikkert, men at «gode, men ubekreftede rykter forteller at 'kinesiske interesser' har leid inn First House til kampanjen mot Thorbjørn Jagland og Nobelkomiteen».

Målet med kampanjen skal være å få byttet ut de som var medlemmer av komiteen da den kinesiske dissidenten Liu Xiaobo fikk fredsprisen i 2010. Tildelingen som førte til at forholdet mellom Kina og Norge frøs til is.

Les også: Nobelkomiteen politianmeldt til Økokrim

– Grovt injurierende

Da Wetland og Stanghelle møttes til debatt om saken i Dagsnytt 18 på NRK P2, betegnet førstnevnte Stanghelles insinuasjoner som «litt av en konspirasjonsteori», som han kategorisk avviste at har basis i virkeligheten.

– I dagens Aftenposten skriver Stanghelle det jeg vil kalle en grovt injurierende kommentar om First House og meg selv, der han antyder at vi er hyret inn av kinesiske interesser til å drive en kampanje mot Nobelkomiteen og Thorbjørn Jagland. Det stemmer ikke, sa han.

– Presseetisk brudd

Per Høiby mener at Aftenposten har brutt med det presseetiske kravet om at en angrepet part skal få anledning til å forsvare seg:

– Det er svært alvorlig at Aftenposten videreformidler det avisen selv omtaler som ubekreftede rykter og gir dem både et autoritativt preg og ytterligere spredning, uten å kontakte oss på forhånd. Det er etter vår mening et klart brudd på Vær Varsom-plakatens punkt 4.14 om at den som utsettes for sterke beskyldninger skal ha adgang til samtidig imøtegåelse av faktiske opplysninger, skriver First House-direktøren.

– Vi har ikke tatt stilling til om vi vil klage Aftenposten inn for Pressens Faglige Utvalg ennå, sier Høiby til NTB.

Les også: Jagland kan ryke ut av Nobelkomiteen

Undrer fortsatt

Stanghelle svarte ikke på NTBs henvendelse onsdag formiddag, men uttaler til Aftenpostens nettavis at han fortsatt er undrende til Wetlands motiver:

– I min kommentar understreket jeg at jeg ikke vet, men jeg er fortsatt undrende til hvilke motiver en av de tydeligste First House-profilene, tidligere FN-ambassadør Morten Wetland, har for å bruke taushetsbelagte opplysninger i det som fremstår som et forsøk på å latterliggjøre Nobelkomiteen og Thorbjørn Jagland, sier Stanghelle.

Han sier videre at et krav om tilsvarsrett ville lagt «den frie kommentaren i lenker». Derfor valgte avisen å ikke spørre First House om en kommentar før ryktene ble publisert.

Wetland uttaler at han ville delta i en aktuell debatt, og at innlegget i DN er skrevet på egne vegne.
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus