Follobanen skal endelig vedtas:Gjennomfører historiens største jernbanesatsing nå

Her skal Follobanen starte: 26 milliarder kroner skal svis av på å få fire spor mellom Oslo og Ski. - Det vil forandre reisemønsteret på hele Østlandet, sier en fornøyd Ketil Solvik-Olsen (Frp). Foto: Thomas Vermes/ABC Nyheter.
Her skal Follobanen starte: 26 milliarder kroner skal svis av på å få fire spor mellom Oslo og Ski. - Det vil forandre reisemønsteret på hele Østlandet, sier en fornøyd Ketil Solvik-Olsen (Frp). Foto: Thomas Vermes/ABC Nyheter.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen fra Frp blir statsråden som setter historisk jernbanesatsing i gang: Follobanen skal suse av gårde i 250 km i timen i Nordens lengste tunnel.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Follobanen: Norges største prosjekt:
  • Norges største landbaserte prosjekt i nyere tid
  • 22 km nytt dobbeltspor fra Oslo S til kollektivknutepunktet Ski
  • landets lengste jernbanetunnel (20 km)
  • første norske jernbanetunnel med to atskilte tunnelløp
  • skal bygges med fire tunnelboremaskiner (som første jernbanetunnel i Norge)
  • omfatter bygging av nye Ski stasjon, komplisert arbeid på Oslo S, omlegging av spor til Østfoldbanen inn mot Oslo S og mellom tunnelen og nye Ski stasjon
  • omfatter totalt 64 km nye jernbanespor
  • gir mulighet for halvert reisetiden Oslo-Sk
  • designes for hastighet opp mot 250 km/t
  • viktige forberedende arbeider startet i 2013
  • hovedarbeidet skal etter planen skje fra 2014 til 2021
  • kan kombineres med fremtidig høyhastighetsbane til kontinentet

Kilde: Jernbaneverket

– Regjeringen fremmer nå forslag for Stortinget om bevilgning og oppstart for byggingen av Follobanen. Dette blir historiens største prosjekt på landjorda i Norge.

Det kunne samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen torsdag morgen meddele staben i Jernbaneverket.

De har lenge tenkt på og planlagt denne viktige kollektivsatsingen i osloområdet, men så langt ikke fått klarsignal.

Allerede i 1993 vedtok Stortinget i sin Jernbaneplan fire spor til Ski. Men til nå har det blitt med ordene - og foreløpig planlegging.

Les: «Nye» jernbaneforslag for 2023 ble vedtatt av Stortinget i 1993

Kan kose oss på Horten-stranda

- Det som kommer nå, er de formelle vedtakene, som gir oss fullmakt til å tegne kontrakter og sette i gang arbeidet, sier Solvik-Olsen til ABC Nyheter.

Stortinget skal avgjøre saken i juni. Arbeidet med Follobanen skal starte i år.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I 2021 skal 6 millioner flere passasjerer kunne suse av gårde på halv tid mellom Ski og Oslo i to tunnelløp, I tillegg skal Østfoldbanens eksisterende to spor legges om og gå parallelt.

– Follobanen blir en viktig del av Intercity-satsingen på Østlandet. Intercity gjør at våre barn og barnebarn kommer til å tenke helt annerledes om hvor de vil jobbe og bo. Strandsonen i Horten vil bli enda mer attraktiv enn nå, sier Solvik-Olsen.

Det vil ta kortere tid fra Ski til Oslo S, enn fra Røa til Oslo S

– Vanvittig mange penger

– Når vi er her nå, er det fordi regjeringen i Revidert nasjonalbudsjett i går melder til Stortinget at vi ønsker et klart vedtak at prosjektet skal få sin start, at pengene skal komme og kostnadsrammene slås fast, kunne Solvik-Olsen si til Jernbaneverkets folk og la til:

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det er vanvittig mye penger – det vil koste 26 milliarder kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er litt av en kostnadsvekst fra det den rødgrønne regjeringen regnet med i sin Nasjonal Transportplan 2010-2019. Der kalkulerte de med 11,66 milliarder kroner til Follobanen.

- Ja, så har det blitt dyrere. Men vi har bestemt at vi skal gjennomføre likevel, sier Solvik-Olsen til ABC Nyheter.

- Noe handler også om å prissette usikkerhet. Det kan godt hende det blir billigere.

– Tomgang koster også

- Vet du når fire spor til Ski opprinnelig ble vedtatt til Stortinget? 1993.

- Ting tar tid. Men jeg ser ingen grunn til at vi skal bruke mer tid politisk på å sette dette i gang, svarer Frp-statsråden.

- Det koster også å ha en organisasjon på tomgang, når beslutninger ikke tas. Vi sparer ikke penger på å vente med å skape. Det koster tvert i mot mer å la alle de som jobber med prosjektet, vente.

– Å korte ned reisetida og gjøre reisa mer forutsigbart, vil gjøre noe med trafikken på hele Østlandet, sier Ketil Solvik-Olsen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Det du kan gjøre på jernbanen, som du ikke kan gjøre i bilen din, er å sitte å surfe – å lese avisa, være på sosiale medier, legger han til.

Krysser middelalder, kloakk og olje

Fungerende jernbanedirektør Gunnar G. Løvås slår fast at Follobanen er et kjempekomplisert prosjekt som trigger mange ingeniører.

- Vi skal bygge på infrastruktur fra Middelalderen. Vi skal ta hensyn til det, veitunneler, kloakkløp og elver skal legges om, forteller han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tunnelen skal også passere tett på svære oljelagre i fjell, noe det absolutt må tas hensyn til.

Igangsettingsordren kommer etter flere års planlegging og økte jernbaneinvesteringer fra de rødgrønne regjeringene, oppsummert i deres siste forslag til statsbudsjett i fjor. Nå kommer regjeringen Solberg i en kort melding med forslag til endelig vedtak.

Gigantiske tunnelboremaskiner

For første gang skal jernbanetunneler i Norge bores ut ved svære boremaskiner, fire i tallet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Teknologien er velkjent ute. I 2010 overvar ABC Nyheter gjennomslaget sveitsiske utbyggere gjorde 1000 meter under overflaten, da en svær rotor brøt gjennom fjellveggen og åpnet den 57 kilometer lange Gotthard-tunnelen under Alpene.

Les og se den mektige videoen: Her gjør Sveits sin månelanding - borrer seg gjennom Alpene

Les om Follobane-prosjektet hos Jernbaneverket

Og her kan du «kjøre» den: (Animasjonsfilm laget av Jernbaneverket)