Norwegian-ansatte får støtte fra USA og Europa

SPRER SEG: Europeisk og amerikansk fagbevegelse har fanget opp hva som skjer i Norge og gir sin støtte til de kabinansatte, opplyser Arve Sigmundstad, leder for kommunikasjon og samfunnskontakt i Parat. Foto: Erlend Aas (NTB scanpix)
SPRER SEG: Europeisk og amerikansk fagbevegelse har fanget opp hva som skjer i Norge og gir sin støtte til de kabinansatte, opplyser Arve Sigmundstad, leder for kommunikasjon og samfunnskontakt i Parat. Foto: Erlend Aas (NTB scanpix)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Parat kan be Europa og USA om sympatiaksjoner om konflikten trappes opp eller Norwegian bedriver streikebryteri. Vi burde heller sitte ved forhandlingsbordet, sier Norwegian.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi har ikke gått aktivt ut og anmodet om aksjoner, men europeisk og amerikansk fagbevegelse har selv fanget opp hva som skjer og gir sin støtte, sier Arve Sigmundstad, leder for kommunikasjon og samfunnskontakt i Parat, til NTB.

– Men i det øyeblikket vi opplever streikebryteri, vil vi sannsynligvis be om det, sier han.

– Stiller ultimatum

Kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian ber om at Parat slutter å stille ultimatum, og hun sier at selskapet ønsker en løsning som er til det beste for passasjerene, Norwegian og de ansatte.

– Å stadig komme med nye streiketrusler er veldig lite konstruktivt. Vi burde heller sitte ved forhandlingsbordet som Norwegian og NHO har ønsket hele tiden, fremfor å stadig eskalere situasjonen med nye trusler om storstreik. Begge parter må være villige til dialog, og ikke bare fremstille ultimatum og ufravikelige krav, sier Skånvik til NTB.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Sigmundstad tilbakeviser at Parat stiller ultimatum, men viser til at kravene fra Kabinforeningen står fast. Han sier videre at det er en kunstig periode partene nå står i.

– Det er Norwegian som har bedt om å få saken opp for det danske Forligsinstituttet, og Norwegian kan når som helst be om å få trukket saken der, noe som vil kunne bidra til en ny dynamikk hos den norske Riksmekleren, sier Sigmundstad.

Les også: Norwegians omdømme på sitt verste noensinne

Vurderer alternativ

Onsdag gikk ett medlem av Parat i Norge, som representerer kabinansatte, ut i streik. Samme dag varslet Norwegian-sjef Bjørn Kjos at han vil leie inn nye fly med mannskap for å dekke de streikerammede rutene, dersom streiken blant de kabinansatte skulle bli trappet opp. Skånvik kan ikke bekrefte om Norwegian planlegger å leie inn fly.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi jobber med alternative løsninger for passasjerene i tilfelle det skulle bli streik. Men per nå går alle fly som normalt, sier hun.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Sigmundstad sier han har vansker for å se at Kjos kan hente inn nye fly i den skala han trenger, for å erstatte de som eventuelt settes på bakken i en konflikt.

– Fra Parats side vurderes dette som et PR-fremstøt for å berolige potensielle passasjerer som vurderer å bestille reiser hos Norwegian, sier han, og understreker at fagbevegelsen også tenker på passasjerene.

– Selvfølgelig er vi ikke ute etter å ta knekken på Norwegian. Vi har 2.000 medlemmer der, og vi ønsker at de fortsatt skal ha en jobb å gå til, sier Sigmundstad

– Internasjonal stopp

Den europeiske transportarbeiderføderasjonen (EFT) uttalte fredag at den vil lamme Norwegian i hele Europa hvis selskapet begår streikebryteri.

– Hvis både Europa og USA sier stopp, vil det i praksis si en internasjonal stopp. Norwegian kan bli stoppet i hele verden, tror Sigmundstad. Han understreker at dette foreløpig er noe som den internasjonale fagbevegelsen må ta stilling til.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Norwegian har møtt internasjonal motstand også tidligere i år. I februar kom fagforeningstopper fra USA og Europa, samt en delegasjon fra det amerikanske pilotforbundet ALPA, til Oslo for å møte norske politikere og den amerikanske ambassadøren. Målet var å stanse Norwegians måte å drive langdistanseflyginger på, og argumentet var at Norwegians organisering av datterselskapet vil utfordre flysikkerheten, fordi det blir vanskelig for luftfartsmyndigheter å føre tilsyn.

– At Kjos henter crew fra lavkostland som skal jobbe i europeiske høykostland, er et brudd på hvordan den internasjonale flybransjen er bygd opp. Dette er nok noe av bakteppet for det internasjonale engasjementet denne saken gir, sier han.