Streiken avblåst i norske havner

Artikkelen fortsetter under annonsen

Havneoppgjøret klappet til kai etter mekling på trettende timen lørdag. Et av de vanskeligste stridsspørsmålene blir opp til Arbeidsretten å vurdere.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Enigheten mellom Norsk Transportarbeiderforbund (NTF) og NHO Logistikk og Transport gjør at 292 losse- og lastearbeidere i 21 norske havner unngår streik.

– Det har vært en svært komplisert mekling, men alt i alt har vi fått fram forslag til nye overenskomster som forhandlingsutvalget enstemmig anbefaler, sier NTFs forhandlingsleder, 2. nestleder Terje Samuelsen.

Timelønna i overenskomstene blir økt med 0,75 kroner fra 1. april, det vil si det samme som i frontfagene. Forslagene til nye overenskomster skal ut til uravstemning med frist 6. juni.

Fortsatt boikott

Havnearbeidernes boikott i Risavika i Sola kommune og Drammen samt sympatistreikene i Mosjøen og Tromsø var ikke en del av meklingsløsningen, og dermed fortsetter konflikten.

– Det var en tung mekling. Selv om konflikten i Risavika og Drammen ikke var del av forhandlingene, påvirkes klimaet og forstyrrer begge parter, sier første nestleder Lars M. Johnsen i NTF til NTB.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Norsk Transportarbeiderforbund fikk i mars medhold i Drammen tingrett i striden om boikotten av spedisjonsfirmaet Holship i Drammen havn. Selskapet mener boikotten er i strid med EØS-avtalen og har anket kjennelsen til lagmannsretten. Havnearbeiderne har krevd tariffavtale, noe Holship har nektet.

Ved Risavika terminal utenfor Stavanger har forbundet drevet boikott siden november i fjor. Også der er bakgrunnen strid om inngåelse av tariffavtale.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Arbeidsretten

Ved siden av kravene om retten til relevant videre- og etterutdanning, var rammeavtalens omfangsbestemmelser en hard nøtt under meklingen.

Enkelt sagt går uenigheten ut på hvor grensene går for tariffavtalens bestemmelser. Arbeidsgiverne har rett til å bruke bedriftens egne ansatte på bedriftens eget område, men spørsmålet er blant annet om denne retten også gjelder om bord i skip, noe NTF bestrider.

– Dette spørsmålet tok betydelig med tid, sier Johnsen.

Løsningen ble å skyve på spørsmålet til utfallet av en konkret sak som går for Arbeidsretten og angår virksomhet ved Oslo havn. En kjennelse er ventet i juni.