Meny

Skulle regne på slavinner i skoleoppgave

Faksimile: Adressa.no/HIST-oppgaven.
Faksimile: Adressa.no/HIST-oppgaven.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Oppgaven til studentene ved Høgskolen i Sør-Trøndelag var illustrert med fem toppløse afrikanske kvinner med lenker rundt halsen.
I oppgaven skulle bioingeniørstudentene i oppgaven ta på seg rollen som plantasjeeier og kjøpe sudanske kvinner på slavemarkedet i sine forberedelser til statistikkeksamen.


«Til det hemmelige slavetorget utenfor Tangere har det nettopp ankommet fem ny-innfangne piker fra Sudan», heter det i oppgaven.

– Dette er bare veldig, veldig trist. Oppgaven er rasistisk og kvinneforaktende, sier NTNU-forsker Stine Helena Bang Svendsen ved institutt for tverrfaglige studier til Adressa.no.

Les også: Tidligere SOS Rasisme-leder anker varetekt-kjennelse

Videre i oppgaveteksten står det at hr. NN har problemer med å uttale navnene, og kvinnene blir derfor nummerert fra én til fem. I tillegg er to av dem syke. Målet med oppgaven er å finne ut hvor mange ulike grupper på tre slavinner hr. NN kan ende opp med.

Kompendiet har vært i bruk siden 1997. Svendsen reagerer på at oppgaven har vært på trykk i nesten 20 år uten at verken professorer eller studenter har reagert.

– Det er forskrekkende og sjokkerende. Det viser hvor lite kunnskap folk har om rasisme. Veldig mange synes hverdagsrasisme er greit, og rasisme overlever på grunn av at folk gir blaffen, sier Svendsen. Hun krever at Hist trekker kompendiet fra pensumlista.

Les også: Clippers-eier utestengt på livstid for rasisme

Kompendiet er forfattet av tidligere Hist-ansatt Per Christian Kvande.

– Jeg tenkte ikke på at det kunne oppfattes rasistisk da jeg skrev kompendiet. Det var helt tilfeldig og ikke bevisst, sier Kvande til Adressa.

Nå blir kompendiet fjernet fra bokhandlere, skriver avisen.

Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus