SAS-fly unngikk så vidt kollisjon med russisk fly

Et SAS-fly var i mars på kollisjonskurs med et russisk overvåkingsfly. Foto: Erlend Aas (NTB scanpix)
Et SAS-fly var i mars på kollisjonskurs med et russisk overvåkingsfly. Foto: Erlend Aas (NTB scanpix)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Et SAS-fly måtte i siste liten endre kurs for ikke å kollidere med et russisk overvåkingsfly. De to flyene passerte hverandre på bare 90 meters avstand sørvest for Malmö. – Svært alvorlig, sier svensk offiser.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hendelsen skjedde 3. mars i år over internasjonalt farvann om lag 50 kilometer sørvest for Malmö, melder Sveriges Television.

SAS-flyet hadde tatt av fra Københavns flyplass med kurs for Roma. Rett etter avgang fikk flygerne informasjon om at et uidentifisert fly lå midt i deres kurs. De to flyene var bare 90 meter fra hverandre på det nærmeste, mindre enn en tredel av minimumsgrensen på 300 meter.

Det russiske flyet var av typen Iljusjin-20M og kunne ikke sees på SAS-flyets eget varselsystem. Det ble imidlertid oppdaget av en radarstasjon som igjen varslet SAS-pilotene.

Les også: SAS nedjusterer forventningene

Gransker ikke

Den svenske havarikommisjonen har besluttet å ikke granske saken.

– Delvis fordi hendelsen skjedde over internasjonalt farvann og delvis fordi SAS-flyet var danskregistrert, forklarer Jens Olsson i havarikommisjonen. Han opplyser at heller ikke den danske havarikommisjonen kommer til å granske saken.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Olsson karakteriserer episoden som uvanlig, men han vil ikke spekulere på hvor stor faren var for kollisjon.

Oberstløytnant Stephan Persson-Tyrling, sjef for den luftoperative seksjonen ved Försvarshögskolan, sier hendelsen var svært alvorlig.

– 90 meter er veldig nær. Flygerne i de sivile flyet har sett dette her. Men med litt dårligere sikt vet man ikke hva som kunne ha hendt, påpeker han.

– Svært uvanlig

Russland har bygget opp sin militære kapasitet den siste tiden med økt nærvær i Østersjøen, konstaterer oberstløytnanten og henviser til hendelsen i fjor høst da russiske bombefly gjennomførte angrepsøvelser mot Sverige.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

At et russisk fly er på overvåkingsoppdrag så langt vest som fem mil sørvest for Malmö er bemerkelsesverdig sammenlignet med hva Sovjetunionen gjorde under den kalde krigen.

Persson-Tyrling mener episoden med SAS-flyet er «svært uvanlig» men tror ikke at noe lignende vil skje med det første.

Han synes heller ikke at det er merkelig at havarikommisjonene i Sverige og Danmark ikke vil granske saken videre.

– Jeg tror ikke det har blitt begått lovbrudd. Man har rett til å fly over internasjonalt farvann på den måten som det her har blitt gjort, og det sivile flyet har fulgt de regler som gjelder, sier han.