Meny

Norwegian-streiker føler seg ikke ensom

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Hovedpersonen i Norwegians første streik noensinne, kabinansatte René Gustavsen, føler seg ikke alene. Det er ennå ikke bestemt om han skal stå streikevakt.

Gustavsen er foreløpig en enslig svale, men han kan få følge av flere etter hvert.

– Det føles ikke innmari ensomt. Jeg er én person, men jeg representerer 1.200 medlemmer, så sånn sett kan det bli ganske stort, sier Gustavsen til NTB.

Dersom streiken blir trappet opp i løpet av de neste ukene, vil han få selskap av samtlige av sine kolleger.

Gustavsen sitter i styret i Norwegians kabinforening og mener det er naturlig at han bærer byrden. Da meklingen brøt sammen natt til onsdag, var han den eneste som ble tatt ut i norgeshistoriens minste streik.

Streikevakt?

Gustavsen, som har jobbet i Norwegian-kabinen i seks år, ble presentert på en pressekonferanse i regi av fagforeningen Parat tirsdag morgen. Etter en lang natt med lite søvn vet han foreløpig ikke om han skal stå streikevakt.

– Akkurat nå trenger jeg en pust i bakken, før vi skal møte forhandlingsutvalget og diskutere videre strategi. Om det blir streikevakt kan vi ikke ta stilling til nå, sier han.

Bakgrunn: Partene i Norwegian-konflikten står langt fra hverandre

Strategisk uttak

Det lave streikeuttaket er strategisk. Det skyldes ifølge Parat at NHO Luftfart i praksis truet med lockout ved å begjære meklingen avsluttet innen midnatt natt til onsdag, noe NHO Luftfart avviser. I tillegg forhandles det også i Danmark fordi de kabinansatte siden mars er splittet opp i to ulike datterselskaper.

– Vi har hele tiden vært åpen på at vi ser for oss en samlet konflikt i Norge og Danmark dersom vi ikke oppnår enighet, sier Parats forhandlingsleder Turid Svendsen.

Blant de ansattes hovedkrav er at dagens felles tariffavtale for ansatte i Danmark og Norge skal videreføres.

Les også: Norwegian beklager streiken

Stor avstand

Parat og NHO Luftfart sto langt fra hverandre da meklingen brøt sammen natt til onsdag. Mens de kabinansatte hevder de bare krever å få beholde de samme avtalene de har hatt tidligere, mener Norwegian-sjef Bjørn Kjos at kravene innebærer en reversering av strategiske beslutninger som skal sikre selskapets fremtid.

Og det er helt uaktuelt, fastslo Kjos da han presenterte selskapets resultat for første kvartal onsdag morgen.

– Det er visse ting vi ikke kan gjøre. Vi har tatt noen strategiske valg. Driften må ut i datterselskapene, og det er det åpenbart noen som ikke skjønner at det er nødvendig, sier Kjos til NTB.

Les også: Fare for full Norwegian-streik fra søndag

Fem eller 19 dager

Gustavsen og hans kolleger er helt uenige i Kjos' argument om at kravene går på akkord med selskapets fremtidige drift.

– Det koster ikke Bjørn Kjos en eneste krone å videreføre de avtalene vi hadde, mener Gustavsen.

Streiken i Norge utløser en 14 dagers meklingsfrist i Danmark. Denne kan forlenges med inntil fem dager, men kan også avsluttes tidligere, men ikke før fem dager er gått.

– Fra nå er vi enten fem eller 19 dager fra en opptrapping av streiken med de resterende 1.200 kabinansatte, sier Svendsen.

Dette betyr at en eventuell streik i Danmark tidligst vil være et faktum søndag.

Les også: Parat: - Innleie av fly kan være streikebryteri

Over 1.000 i streik?

Dersom det blir streik i Danmark, vil Parat sende varsel om plassfratredelse for flere kabinansatte i Norge. Til sammen vil over 1.000 kabinansatte i de to landene da være i streik.

Konflikten vil i første omgang berøre innenriksflyginger i Norge, samt flyginger ut av Norge og Danmark. Langruter mellom Skandinavia og USA eller Asia vil gå som normalt. Det gjelder også ruter som betjenes av medarbeidere i Stockholm, Helsingfors, London eller basene i Spania.
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus