Norwegian beklager streiken

Artikkelen fortsetter under annonsen

Norwegian beklager på det sterkeste at det ikke var mulig å oppnå enighet i meklingen med de kabinansatte. Men foreløpig får streiken ingen konsekvenser for flytrafikken, lover selskapet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Kravene fra de kabinansatte i Norwegian:

Dette er de fem kravene ledelsen i Norwegian ikke ville gå med på:

  • Dagens tariffavtalestruktur skal videreføres. Det vil si at kabinpersonalet i Norge og Danmark fortsatt skal ha felles tariffavtale – med Norwegian som reell arbeidsgiver – underlagt norsk rett og forhandlingssystem.
  • Ulovlig forskjellsbehandling på pensjon rettes opp i tråd med Arbeidsrettens dom, og kabinpersonalets pensjonsordning sikres gjennom en medbestemmelsesordning
  • Prinsippet om at fast behov for arbeidskraft skal dekkes av faste ansettelser i konsernet må gjennomføres
  • Prinsippene knyttet til konsernansiennitet, ferie, diett og fridagsbetaling må klargjøres
  • De kabinansatte må sikres en lønnsutvikling i tråd med resten av samfunnet

Dette har du krav på ved flystreik:

Passasjerer som berøres av en flystreik kan kreve billettpengene tilbakebetalt, sier Forbrukerrådet.

– Passasjerene kan enten få pengene tilbake, eller kreve alternativ reise så snart som mulig. Hvis flyavgangen blir forsinket med over fem timer, eller blir kansellert som følge av streiken, kan de alternativt velge å ta turen en annen gang, sier direktør for forbrukerservice Ingeborg Flønes i Forbrukerrådet.

Man kan også kreve å få billett på en annen flygning, enten så snart som mulig, eller på et senere tidspunkt om man ønsker det.

– Reisen skal være av samme kvalitet som den du opprinnelig kjøpte, så kjører du business, har du rett på samme standard. Velger du å få pengene tilbake, skal du få pengene innen syv dager, sier Flønes.

– Passasjerene har krav på mat og drikke eller overnattingsmuligheter med transport, hvis forsinkelsen på reiseruten blir over to timer eller hvis avgangen blir kansellert. På lengre reiser vil flyselskapet først måtte tilby dette overfor passasjerene ved forsinkelser over tre eller fire timer, avhengig av reisens lengde.

Bakgrunnen er at kun én ansatt er tatt ut i streik og ga som ventet ingen konsekvenser for flytrafikken onsdag morgen..

– Vi beklager på det sterkeste overfor alle våre reisende den usikkerheten som er skapt. Vårt mål har hele tiden vært å unngå streik og vi har strukket oss langt for å komme Kabinforeningen i møte, sier administrerende direktør Bjørn Kjos i Norwegian.

– Vi kan imidlertid ikke godta krav som innebærer reversering av strategiske beslutninger Norwegians styre har tatt for å sikre selskapets fremtid, sier Kjos.

De norske kabinansatte i Norwegian er ansatt i datterselskapet Cabin Services Norway (CSN).

Ifølge Kjos har Cabin Services Norway og Cabin Services Denmark (CSD) blant annet tilbudt Kabinforeningen en stillingsgaranti, som er unikt i norsk arbeidsliv.

Bakgrunn: Partene i Norwegian-konflikten står langt fra hverandre

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Selv om streiken skulle utvides, vil rutene mellom Skandinavia og USA/Asia uansett gå som normalt. Det samme gjelder flygninger som betjenes av ansatte i Stockholm, Helsingfors og London, samt ved basene i Spania.

Norwegian opplyser at de vil gjøre sitt ytterste for at passasjerene blir ivaretatt på best mulig måte i henhold til EUs regelverk.

Samtlige av selskapets avganger i Skandinavia var i rute etter at Norwegians første arbeidskonflikt ble et faktum.

Meklingen mellom NHO Luftfart og de kabinansattes fagforeninger brøt sammen natt til onsdag. Parat orienterer pressen om konflikten på et pressemøte i Oslo klokken 8. En halvtime senere skal Norwegian-sjef Bjørn Kjos legge frem selskapets kvartalstall.