Partene i Norwegian-konflikten står langt fra hverandre

Flyselskapet Norwegian sendte tirsdag kveld en SMS til ansatte i selskapet om at alle norske kabinbaser med unntak av basen på Gardermoen avvikles i tilfelle konflikt. Foto: NTB scanpix
Flyselskapet Norwegian sendte tirsdag kveld en SMS til ansatte i selskapet om at alle norske kabinbaser med unntak av basen på Gardermoen avvikles i tilfelle konflikt. Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Meklingen mellom Norwegian og de kabinansatte i Norwegian endte i brudd natt til onsdag. Dermed er Norwegians første arbeidskonflikt et faktum. Partene var ikke i nærheten av å bli enige.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Kravene fra de kabinansatte i Norwegian:

Dette er de fem kravene ledelsen i Norwegian ikke ville gå med på:

  • Dagens tariffavtalestruktur skal videreføres. Det vil si at kabinpersonalet i Norge og Danmark fortsatt skal ha felles tariffavtale – med Norwegian som reell arbeidsgiver – underlagt norsk rett og forhandlingssystem.
  • Ulovlig forskjellsbehandling på pensjon rettes opp i tråd med Arbeidsrettens dom, og kabinpersonalets pensjonsordning sikres gjennom en medbestemmelsesordning
  • Prinsippet om at fast behov for arbeidskraft skal dekkes av faste ansettelser i konsernet må gjennomføres
  • Prinsippene knyttet til konsernansiennitet, ferie, diett og fridagsbetaling må klargjøres
  • De kabinansatte må sikres en lønnsutvikling i tråd med resten av samfunnet

Dette har du krav på ved flystreik:

Passasjerer som berøres av en flystreik kan kreve billettpengene tilbakebetalt, sier Forbrukerrådet.

– Passasjerene kan enten få pengene tilbake, eller kreve alternativ reise så snart som mulig. Hvis flyavgangen blir forsinket med over fem timer, eller blir kansellert som følge av streiken, kan de alternativt velge å ta turen en annen gang, sier direktør for forbrukerservice Ingeborg Flønes i Forbrukerrådet.

Man kan også kreve å få billett på en annen flygning, enten så snart som mulig, eller på et senere tidspunkt om man ønsker det.

– Reisen skal være av samme kvalitet som den du opprinnelig kjøpte, så kjører du business, har du rett på samme standard. Velger du å få pengene tilbake, skal du få pengene innen syv dager, sier Flønes.

– Passasjerene har krav på mat og drikke eller overnattingsmuligheter med transport, hvis forsinkelsen på reiseruten blir over to timer eller hvis avgangen blir kansellert. På lengre reiser vil flyselskapet først måtte tilby dette overfor passasjerene ved forsinkelser over tre eller fire timer, avhengig av reisens lengde.


SMS-en fra Norwegian-ledelsen til ansatte:

En SMS med følgende «krav» ble ifølge Parat sendt ut fra Norwegian-ledelsen til samtlige ansatte to timer før meklingsfristen løp ut tirsdag kveld:

  • Alle norske kabinbaser med unntak av basen på Gardermoen avvikles
  • Basen i København outsources til rekrutterings- og bemanningsselskapet Proffice
  • Personalbilletter til rabattert pris suspenderes i tre år

Fra onsdag morgen tas én kabinansatt ut i streik, men det får ingen konsekvenser for trafikken i første omgang.

Parat og NHO Luftfart sto så langt fra hverandre etter vel 13 timers mekling at mekler Bjørn Lillebergen konstaterte at det ikke var grunnlag for å legge frem et forslag som kunne forventes å bli anbefalt av begge parter. Natt til onsdag klokken 1.17 gikk derfor partene fra hverandre og streiken i Norwegian var et faktum.

Leder i Norwegian Kabinforening, Marit Lindèn, sier hovedkravet er enkelt og at det koster ikke en krone for verken direktør Bjørn Kjos eller Norwegian.

– Det eneste vi krevde er å videreføre dagens avtaler, sier Lindèn i en pressemelding.

Manglende vilje

Parats forhandlingssjef Turid Svendsen sier Norwegian viser en fullstendig manglende vilje til å komme arbeidstakerne i møte.

– I mine snart 25 år i denne bransjen, har jeg aldri opplevd maken til oppførsel fra en arbeidsgiver under en mekling. I tillegg har selskapet i form av en SMS (se innholdet i margen til høyre), og et styrereferat presentert av styrelederen i tirsdagens VG, fremsatt direkte trusler midt under meklingen, sier Svendsen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Årsaken til bruddet er ifølge Svendsen at selskapet ikke ønsket å møte kabinforeningen på et eneste krav.

– Vi har nå behov for å fordøye inntrykkene fra kvelden, dette er ikke hverdagskost, selv for oss som jobber med disse spørsmålene i det daglige, sier hun.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Fare for full Norwegian-streik fra søndag

– Dyre krav

Kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian avviser at Parats krav ikke koster noe. Hun mener de ville hatt vidtrekkende konsekvenser.

– Norwegian gikk fra ytelsespensjon til innskuddspensjon for alle ansatte for snart halvannet år siden, og det har vært krav om reversering av det. Det andre er at verken NHO eller Norwegian kunne akseptere krav om en tariffavtale med et selskap som de ansatte ikke er ansatt i, og heller ikke at en norsk tariffavtale skulle gjelde for en dansk bedrift, sier Skånvik til NRK.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det har store konsekvenser hvis man rokker ved organiseringen som ble besluttet av vårt styre i fjor, som går på at man skal ha et holdingselskap og datterselskap i operativ drift. Det danner grunnlaget for at vi har finansieringen på flyene fremover, sier hun.

Hun vil heller ikke beklage at det ble sendt ut en SMS fra Norwegian om konsekvensene av en konflikt.

– Det var helt nødvendig. Det ville vært uhørt å ikke informere de ansatte om en styrebeslutning. Vi var nødt til å gå ut med denne informasjonen.

– Truet med lockout

Bakgrunnen for det beskjedne streikeuttaket er ifølge Parat at NHO Luftfart i praksis truet med lockout ved å begjære meklingen avsluttet innen midnatt natt til onsdag. NHO Luftfart har avvist fremstillingen, men svaret fra arbeidstakerorganisasjonen var uansett å varsle plassfratredelse for én kabinansatt.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hensikten er naturligvis å trappe opp streiken senere, men når dette skjer er usikkert. Årsaken er at det skal forhandles både i Norge og i Danmark fordi de kabinansatte er ansatt i to ulike selskaper. Grepet har gjort situasjonen unødvendig komplisert, sa Parat-leder Hans-Erik Skjæggerud til NTB tirsdag.

– De siste ukene har vi jobbet for å komme i en posisjon hvor vi kan streike samtidig i begge land dersom vi ikke blir enige med Norwegian. Dette er veldig viktig for oss og henger sammen med kravet om en felles tariffavtale, sa han.

Utvidelse tidligst søndag

Streiken i Norge utløser en 14 dagers meklingsfrist i Danmark. Denne kan forlenges med inntil fem dager, men kan også avsluttes tidligere, men ikke før fem dager er gått.

Dette betyr at en eventuell streik i Danmark tidligst vil være et faktum søndag. Dersom det blir streik i Danmark, vil Parat sende varsel om plassfratredelse for flere kabinansatte i Norge. Til sammen vil over 1.000 kabinansatte i de to landene da være i streik.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Konflikten vil i første omgang berøre innenriksflyginger i Norge, samt flyginger ut av Norge og Danmark. Langruter mellom Skandinavia og USA eller Asia vil gå som normalt. Det gjelder også ruter som betjenes av medarbeidere i Stockholm, Helsingfors, London eller basene i Spania.

– Vi vil gjøre vårt ytterste for at passasjerene blir ivaretatt på best mulig måte i henhold til EUs regelverk , sier flyselskapet.