Meny

– Føreren var ikke tilstrekkelig uthvilt

Arkivfoto: Gro Anita Myhren (Vigga)

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Statens havarikommisjon med rapport om Dombås-ulykken.

Fredag 22. februar 2013 klokken 04.05 kjørte en buss fra Lavprisekspressen på vei fra Oslo til Trondheim utfor veien i en slak venstre sving på E6, cirka én kilometer sør for Dombås.

«Føreren sovnet bak rattet og klarte ikke å hindre utforkjøringen da bussen kom utenfor veibanen. Det var 20 passasjerer om bord og kun fem av disse brukte bilbelte. Én passasjer ble hardt skadet, mens ni passasjerer fikk lettere skader», heter det i en rapport fra Statens Havarikommisjon for Transport (SHT), som konkluderer med at føreren ikke var tilstrekkelig uthvilt før han kjørte.

Bakgrunn: Ni skadd da buss kjørte av E6 sør for Dombås

«Unibuss Ekspress AS hadde ikke rutiner for å sjekke at fører var tilstrekkelig uthvilt for å gjennomføre nattkjøring. Det er heller ikke dokumentert at busselskapet hadde kartlagt farer og vurdert risiko knyttet til nattkjøring og alenearbeid før ulykken», heter det i rapporten.

Ifølge SHT er det også avdekket at busselskapet gir førerne opplæring i ulykkesberedskap, brannslokking og førstehjelp, men at det manglet prosedyrer og rutiner for sikker evakuering av buss.

SHT fremmer én sikkerhetstilråding basert på denne undersøkelsen, der det heter at «SHT mener det er viktig at busselskapet fokuserer på betydningen av rask evakuering og at Unibuss Ekspress AS legger tydelige føringer for hvordan førerne skal håndtere slike situasjoner.

Statens havarikommisjon for transport tilrår at Unibuss Ekspress AS utarbeider bedre rutiner for håndtering av situasjoner hvor det kreves at bussens passasjerer evakueres».

ABC Nyheter lyktes ikke å komme i kontakt med ledelsen i Unibuss Ekspress AS onsdag ettermiddag.

Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus