Riksmekleren: – En del gjenstår før vi når enighet

Artikkelen fortsetter under annonsen

Riksmekler Kine Steinsvik sier at det fortsatt gjenstår en del før partene kan komme til enighet i bussmeklingen. Trolig vil forhandlingene fortsette etter fristen midnatt mandag.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Partene er konstruktive, og vi har nå fått ryddet en del detaljer av veien, men det gjenstår fortsatt en del, sier riksmekler Steinsvik til TV 2.

Riksmekleren vil ikke gi svar på om hun har begynt arbeidet med å skissere en løsning i meklingen mellom partene i Bussbransjeavtalen.

– Det er foreløpig altfor tidlig å si om man kan begynne arbeidet med en konkret løsning, sier Steinsvik.

Fristen går ut ved midnatt mandag. Dersom det blir brudd i forhandlingene, blir 3.400 bussjåfører tatt ut i streik i Rogaland, Bergen, Os, Hardanger og Voss.

Stor avstand

Avstanden mellom partene er stor. Arbeidstakerne står hardt på at de skal ha samme lønnsutvikling som industriarbeiderne, slik intensjonen i Bussbransjeavtalen fra 2007 var. NHO Transport har gjort det klart at de ikke har mye å gi, og viser til at rammen er som ved frontfagene, altså 3,3 prosent.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dersom partene ikke kommer til enighet, vil all busstrafikk i hele Rogaland, Bergen, Os, Hardanger og Voss stanses. I tillegg vil blant annet Nettbuss Øst rammes, samt noen flybusser og shuttlebusser som går til og fra Oslo lufthavn.

– Skulle det bli streik, vil vi og de andre involverte forbundene fortløpende evaluere hvordan vi vil trappe opp, sier informasjonsansvarlig Bjørn Sandnes i Norsk Transportarbeiderforbund (NTF) til NTB. Han legger til at de gjør det de kan for å få til en løsning.

Norsk Transportarbeiderforbund, Yrkestrafikkforbundet, Fagforbundet og Norsk Jernbaneforbund forhandler med NHO Transport.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Meklingen mellom partene i Bussbransjeavtalen startet lørdag klokken 11.

Ønsker lovendring

Sandnes er frustrert over at de igjen har endt opp i tvunget mekling, og legger all skyld på arbeidsgiver. Han mener det er på tide med en lovendring.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det er altfor enkelt å kjøre forhandlingene i dass for så å overlate forhandlingene til tvangsmekling. Forrige gang fikk vi ikke engang et økonomisk tilbud, sier Sandnes til NTB.

Det er sjette gang på rad bussoppgjøret har endt i mekling. Sandes mener dette undergraver forhandlingene.

Tilbakeviser kritikk

Administrerende direktør John Stordrange i NHO Transport poengterer at mekling er det eneste instrumentet de har, når partene ikke klarer å nærme seg hverandre på egen hånd.

– Generelt vil vi gjerne unngå mekling, men da må arbeidstakerorganisasjonene ta seg litt i nakken og komme med krav som er noenlunde realistiske og mulig i forhold til hva andre i samfunnet får av lønnsjusteringer, sier han til NTB.

Stordrange sier at arbeidstakerorganisasjonene sist gang fikk tilbud om frontfagenes resultat, og at det dermed er feil at det ikke ble gitt et økonomisk tilbud.