Meny

Solvik-Olsen vil forby provisjon til P-vakter

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen har fått nok av uryddige forhold blant landets parkeringsselskaper. Nå tar han grep. Her er han sammen med statsminister Erna Solberg under et besøk i Vegtrafikksentralen Øst i Oslo. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix.
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen har fått nok av uryddige forhold blant landets parkeringsselskaper. Nå tar han grep. Her er han sammen med statsminister Erna Solberg under et besøk i Vegtrafikksentralen Øst i Oslo. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) har fått nok av uryddige forhold blant landets rundt 200 parkeringsselskaper. Nå vil han ha en egen tilsynsmyndighet for bransjen.

Det statsråden først og fremst vil til livs, er såkalte «nullkontrakter» der P-vaktene får provisjon basert på hvor mange parkeringsbøter de ilegger.

– Vi har diskutert forbud mot provisjonslønning, og det er kontroversielt. Men vi vil foreslå dette, og vi er forberedt på mye støy. Bakgrunnen er at noen skriver ut litt for mange bøter, sier Solvik-Olsen til Nettavisen.

Bransjeorganisasjonen Norpark har selv advart mot kontraktene. Med slike kontrakter kan for eksempel borettslag sette ut parkeringshåndhevelse til egne selskap kostnadsfritt. Selskapene beholder alle inntekter fra bøter som ilegges.

Les også: Dette parkeringsselskapet fikk flest klager

Selskapene tjener altså ikke penger på dette med mindre de tar noen i feilparkering. Det hevdes at P-vakter med provisjonslønn skriver ut flere gebyrer enn de bør.

Regner med reaksjoner

Norpark ønsker ikke at deres medlemmer skal benytte nullkontrakter, men bare rundt en firedel av selskapene er medlemmer i organisasjonen.

Statsråden regner med reaksjoner på forslaget fordi mange av de små selskapene er avhengige av å skrive ut bøter for å klare seg økonomisk.

Solvik-Olsen vil opprette en egen tilsynsmyndighet for parkeringsbransjen, som trolig vil bli innlemmet i Statens vegvesen.

– Vi vil ha reaksjonsmuligheter mot selskaper som bryter reglene. Det kan for eksempel være at de mister retten til å regulere et område eller at de får store bøter, sier han.

Les også: Mener parkeringsselskap skriver for høye bøter

Imøteser endring

Daglig leder i Norpark, Lars Monsen, sier han imøteser endringene.

– Litt av problemet er at hvem som helst, når som helst, kan starte med privat sanksjonering. Vi ser at enkeltmannsforetak plutselig dukker opp og starter å skrive ut gebyrer. En sanksjonsvirksomhet som ikke er regulert av offentlige regler er et problem, sier han.

Monsen legger til at noen aktører spekulerer i at de færreste går til rettsapparatet for et gebyr på 700 til 800 kroner. Med nye forskrifter tror han dette vil bli bedre.

Forslaget er en del av de nye parkeringsforskriftene som Samferdselsdepartementet har arbeidet med i over åtte år.

Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus