Frp-statsråd varsler 90 nye bomstasjoner
Med Frp-nestleder Ketil Solvik-Olsen på plass som samferdselsminister anslår regjeringen at det kommer 90 nye bomstasjoner innen utgangen av 2017.
Fremskrittspartiet gjorde kampen mot bompengefinansiert veiutbygging til en av sine høyt prioriterte saker foran valget i fjor høst.
Men fortsatt legges det opp til en rekke nye bompengeprosjekter og bomstasjoner fram mot 2017, når det igjen er stortingsvalg.
46 nye bomstasjoner er allerede spikret. I tillegg tilsier prioriteringene i Nasjonal transportplan ytterligere omkring 44 nye stasjoner innen utgangen av 2017.
Med det vil 90 nye bomstasjoner åpnes.
Tallene kommer fram i Solvik-Olsens svar på et spørsmål fra stortingsrepresentant Geir Pollestad (Sp) om hvor mange bomstasjoner regjeringen planlegger å åpne i perioden 1. januar i år til utgangen av 2017.
– Dette gjør ikke godt for et Frp-hjerte, sier statssekretær i Samferdselsdepartementet Bård Hoksrud (Frp) til ABC Nyheter.
Les også: Solvik-Olsen stengte den første bomstasjonen
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenPakke i Trondheim
Hoksrud viser til at de 14 prosjektene som medfører 46 nye bomstasjoner de nærmeste årene, ble vedtatt av den rødgrønne regjeringen.
16 nye bomstasjoner kommer i forbindelse med gjennomføringen av den såkalte miljøpakke Trondheim, trinn 2.
Fire nye stasjoner vil komme både på E134 mellom Tresfjordbrua og Vågstrandstunnelen i Møre og Romsdal og på E18-strekningen fra Gulli til Langåker i Vestfold. E16 mellom Kongsvinger og Slomarka vil dessuten få tre nye bomstasjoner.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenDet er ikke nærmere spesifisert i Samferdselsdepartementets svar hvor de øvrige omkring 44 nye stasjonene vil komme.
Les også: Frp går tilbake på bompenger
– Dette ikke godt
Fremskrittspartiet skrinla etter valgseieren partiets aller mest offensive bompengeløfter. Til ABC Nyheter sier Hoksrud at Frp ikke har begått løftebrudd.
Artikkelen fortsetter under annonsen– Vi har heldigvis ikke åpnet alle 90 bomstasjonene allerede. Vi håper at det skal bli færre, sier han.
– Dere sa før valget at dere ville fjerne alle bomstasjoner?
– På noen strekninger har bompengene forsvunnet fullstendig, men vi har en oppslutning på Stortinget som synes det er en grei måte å finansiere veiutbygging med bompenger, sier han.
Les også: – Syklister og fotgjengere bør betale bompenger
– Får ikke bort alle bomstasjonene
Han peker på regjeringsplattformen som grunn til at Frp ikke får lagt ned alle bomstasjoner i Norge.
– Vi har spart norske bilister rundt 1,6 milliarder i bompenger ved tiltak som allerede er gjort, men vi har en regjeringsplattform som ikke gjør det mulig å bli kvitt bompenger, sier han.
Hoksrud tar til orde for å redusere antall bompengeselskap dramatisk. I dag er det rundt 50 selskaper, men får frp-politikeren det som han vil kan det bli så få som tre.
Artikkelen fortsetter under annonsen– Frp står fortsatt på at staten og ikke bilistene skal stå for veibyggingen i Norge, sier han.
Motstander
Solvik-Olsen liker ikke de mange nye bomstasjonene. Han kaller bompenger en ekstraskatt for bilistene.
Artikkelen fortsetter under annonsen«Hvor mange bomstasjoner som faktisk åpner, gjenstår å se. Dagens regjering har en annen politikk enn den rødgrønne regjeringen og vil redusere bompengeandelen fremover», skriver han i sitt svar til Pollestad.
«Under dagens regjering har bompenger på seks prosjekter blitt vedtatt fjernet gjennom statlige bevilgninger», heter det i samferdselsministerens svar på det skriftlige spørsmålet.
Ifølge TV 2s såkalte barometer hadde staten krevd inn vel 3,2 milliarder i bompenger siden Frp kom i regjering sammen med Høyre i oktober.
Les også: Hoksrud forsvarer bompenger og bilavgifter
Ville stille ultimatum
Fem dager før valget gikk Hoksrud ut og sa at bompenger vil være en så viktig sak for Frp at de ville stille et ultimatum om det i regjeringsforhandlingene med Høyre. Dagen etter valget avblåste Ketil Solvik-Olsen ultimatumet.
I en debatt om elbiler under Zerokonferansen i november 2013 brukte Hoksrud tid på å forsvare bompenger og veiavgifter.
Da sa Hoksrud at bompenger og bilavgiftene er viktig for vedlikehold og investeringer i vei.