Regjeringen vil ha 16-årsgrense for Segway

Statssekretær Bård Hoksrud (til høyre) er glad for at forskriften som gjør Segway lovlig, snart er på plass. Her er han sammen med veidirektør Terje Moe Gustavsen (til venstre og samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp). Foto: Heiko Junge (NTB scanpix)
Statssekretær Bård Hoksrud (til høyre) er glad for at forskriften som gjør Segway lovlig, snart er på plass. Her er han sammen med veidirektør Terje Moe Gustavsen (til venstre og samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp). Foto: Heiko Junge (NTB scanpix)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Som lovet vil regjeringen gjøre ståhjulingen Segway lovlig her i landet. Et forslag ble onsdag sendt på høring. Blant annet foreslås en aldersgrense på 16 år – og ingen krav om hjelm.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Høringsfristen for forskriften – som omhandler det kanskje mer kryptiske selvbalanserende kjøretøy med én aksel – er satt til 9. mai i år, opplyser Samferdselsdepartementet.

– Jeg er veldig glad for at vi nå får dette på plass. Selvbalanserende kjøretøy vil være nyttig for mange, både for turistnæringer og arbeidsplasser med lange avstander. Jeg vil samtidig oppfordre folk til å bruke hjelm, kjøre med varsomhet og ta hensyn til andre trafikanter, sier statssekretær Bård Hoksrud (Frp).

Var forbudt

Språkrådet har lansert «ståhjuling» som norsk ord for kjøretøy av denne typen, der merket Segway er det dominerende på markedet.

Les også: El-scooter på ett hjul

I 2005 slo Vegdirektoratet fast at Segway var forbudt å bruke i Norge, også på privat vei. Selv om det er gitt dispensasjoner, var det først i forbindelse med regjeringsskiftet i fjor høst at spørsmålet ble aktualisert igjen. Da kunngjorde påtroppende statsminister Erna Solberg (H) – i TV-showet Senkveld – at regjeringen ville åpne for Segway-bruk her i landet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I forslaget heter det at kjøretøyene skal kunne brukes på samme steder som sykler, altså fortau, sykkelfelt, gangfelt og på høyre side i veibanen. Det vil ikke kunne brukes på veier med fartsgrense over 60 kilometer i timen, og heller ikke i utmark.

Les også: Nytt år og nye regler

Ingen opplæring

Videre vil det ikke bli krav om registrering eller obligatorisk opplæring. Makshastigheten settes til 20 kilometer i timen, og regjeringen foreslår en aldersgrense på 16 år.

Det er Vegdirektoratet som har utarbeidet forslaget til forskrift. Direktoratet går inn for at kjøretøyene skal ha frontlys, baklys og reflekser, samt at bremsene må oppfylle visse krav. Ståhjulingene må i tillegg ha signalhorn eller -klokke, tilsvarende det som brukes på sykkel. Det vil ikke være krav om bruk av hjelm. Det vil heller ikke stilles krav om obligatorisk opplæring.