Kapteinen i søkelyset etter flyforsvinningen

Artikkelen fortsetter under annonsen

Én uke etter at flight MH370 forsvant, er det igjen besetningen og passasjerene om bord i flyet som er i etterforskernes søkelys. Lørdag slo politiet til mot flykapteinens hjem.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Alt tyder nå på at bevisste handlinger ligger bak forsvinningen.

Kommunikasjonsutstyret om bord i Malaysia Airlines-flyet ble slått av da flyet var like ved Malaysias østkyst, opplyser Malaysias statsminister Najib Razak. Flyet snudde deretter vestover og forsvant ut av Sør-Kina-havet.

– Disse bevegelsene samsvarer med bevisste handlinger utført av noen om bord i flyet, fastslår statsministeren.

Ifølge ham har de nye funnene fått etterforskerne til å rette et nytt søkelys mot besetningen og passasjerene om bord i flyet.

Etterforskerne: – Flyet ble kapret

«Ikke lenger en teori»

Lørdag slo politiet til mot den 53 år gamle flykapteinens bolig i håp om å finne nye spor i saken.

En anonym regjeringskilde i Malaysia sier ifølge Sky News at etterforskerne allerede har konkludert med at flyet ble kapret.

Den anonyme kilden forteller at etterforskerne ikke har klart å fastslå noe motiv, og at det fortsatt er uklart hvor det savnede flyet befinner seg, men at det likevel er «utvetydig» at flyet ble kapret.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Kapringen er ikke lenger en teori, men en konklusjon, sier kilden.

Statsministeren vil imidlertid ikke bekrefte dette.

– Jeg vil gjøre det klart at vi fortsatt etterforsker alle muligheter for hvorfor flyet avvek fra sin planlagte kurs, sier Najib.

«Ikke lenger en teori»

En annen malaysisk kilde hevder at det savnede flyets kurs ble endret av en erfaren pilot med inngående kjennskap til radarposisjonene i området.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det er nødt til å ha vært en dyktig pilot, sier kilden.

Han baserer konklusjonen på de hemmelige opplysningene om flyets bevegelser fra militære radarer.

– Han visste hvordan man skulle unngå sivile radarer. Han ser ut til å ha studert hvordan man unngår dem.

Les også: Piloten endret kurs

Ifølge avisa Wall Street Journal mener også amerikanske etterforskere at flyet trolig ble utsatt for sabotasje.

To scenarier

Paul Yap, luftfartsekspert ved den polytekniske høyskolen Temasek i Singapore, mener to scenarier som nå utpeker seg som sannsynlige.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det ene er at flygerne står bak, enten én av dem eller begge, sier han.

– Det andre er at terrorister tvang flygerne til å endre kurs og skru av flyets sendere.

At flyets sendere ble skrudd av, er vesentlig både fordi det er noe flygere normalt aldri vil gjøre, og fordi det samme ble gjort om bord i flere av flyene som ble kapret 11. september 2001.

Det er tidligere blitt avdekket at to av passasjerene fløy med stjålne pass, men ifølge Interpol er det lite sannsynlig at disse var terrorister.

Les også: Flyet ble kapret

Satellittopplysninger

Det var i alt 239 mennesker om bord i flyet da det forsvant. Hvor det ble av flyet, er fortsatt et mysterium.

Nye satellittopplysninger plasserer flyet i én av to mulige korridorer, opplyser statsminister Najib – en nordlig korridor omtrent fra Thailand til grensene mot Kasakhstan og Turkmenistan, og en sørlig omtrent fra Indonesia til det sørlige Indiahavet.

Det er samtidig bekreftet at flyet ble observert på militær radar etter at flyets kurs ble endret.

De siste satellittsignalene fra flyet ble fanget opp klokka 8.11 lokal tid lørdag 8. mars, mer enn seks timer etter at flyet forsvant fra den sivile radaren.