SETER PÅ FLIRT-TOGENE

Mot slutten av sommeren vil alle setene på Flirt-togene være komfortseter

Mot slutten av sommeren vil alle Flirt-tog type 74 ha komfortseter i alle vogner. Foto: NTB scanpix
Mot slutten av sommeren vil alle Flirt-tog type 74 ha komfortseter i alle vogner. Foto: NTB scanpix

NSB skifter ut setene i ett togsett per uke.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Den første mandagen i mars kjørte det første Flirt-toget med bredere seter mellom Skien og Lillehammer.

En mengde klager fra passasjerene har gjort at NSB velger å skifte ut setene på alle 23 Flirt-tog.

I løpet av sommeren

NSB har ikke satt noen klar fremdriftsplan for når de ulike togsettene skal få nye seter, men sier de er godt i gang.

– Vi er mest opptatt av å sikre at normalt vedlikehold går som det skal. Så når vi har togsettene inne til vedlikehold, gjennomfører vi samtidig seteskifte dersom det er riktig i forhold til den totale produksjonskabalen. Det betyr at de tilsammen 3506 setene tas dag for dag, i forhold til togsettene som er tilgjengelige i Drammen, sier kommunikasjonsrådgiver i NSB, Håkon Myhre.

Han forteller at verkstedet bruker rundt en uke på seteskifte per togsett.

– Med normal fremdriftsplan vil det si at vi regner med å ha skiftet ut alle setene mot slutten av sommeren, sier Myhre.

Les også: Airbus tilbyr 'tjukkas-seter'

Saken fortsetter under bildetTRANGT: Flirt-togene med TRANGT: Flirt-togene med "gammel" setekonfigurasjon har i dag tre smale seter i bredden. Den nye konfigurasjonen vil ha to seter i bredden og bedre benplass. Foto: Åserud, Lise

Lang levetid

De nye setene som settes inn er de samme som i de som finnes i Flirts komfortvogner. Myhre opplyser at de er tre centimeter bredere enn setene de erstatter.

I tillegg har passasjerene syv centimeter mer å gå på mellom setene, og vil sitte to i bredden, i stedet for tre.

Setene skal skiftes ut i hele 23 Flirt-tog, og vil koste totalt 51 millioner kroner.

– Setene skal holde i 15 år, så ser du på levetiden er ikke kostnaden så høy. Vi ser på utskiftingen som er oppgradering for kundene, og håper de nå vil bli fornøyde, sier Myhre

Ser etter salgsmuligheter

NSB er nå i dialog med både produsent av togene og leverandør for å se om det er mulig å selge de gamle setene til andre togselskaper.

– Sammen med Stadler ser vi på mulighetene for å få solgt setene. Det er ikke utenkelig at det er behov for denne type seter andre steder i verden, sier Myhre.

Les også:

Norges mest moderne tog er fra 1970

Her er Jernbane-Norges nye stolthet

Slik vil de bygge hurtigtog på stylter

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus