SETER PÅ FLIRT-TOGENEMot slutten av sommeren vil alle setene på Flirt-togene være komfortseter
NSB skifter ut setene i ett togsett per uke.
Den første mandagen i mars kjørte det første Flirt-toget med bredere seter mellom Skien og Lillehammer.
En mengde klager fra passasjerene har gjort at NSB velger å skifte ut setene på alle 23 Flirt-tog.
I løpet av sommeren
NSB har ikke satt noen klar fremdriftsplan for når de ulike togsettene skal få nye seter, men sier de er godt i gang.
– Vi er mest opptatt av å sikre at normalt vedlikehold går som det skal. Så når vi har togsettene inne til vedlikehold, gjennomfører vi samtidig seteskifte dersom det er riktig i forhold til den totale produksjonskabalen. Det betyr at de tilsammen 3506 setene tas dag for dag, i forhold til togsettene som er tilgjengelige i Drammen, sier kommunikasjonsrådgiver i NSB, Håkon Myhre.
Han forteller at verkstedet bruker rundt en uke på seteskifte per togsett.
– Med normal fremdriftsplan vil det si at vi regner med å ha skiftet ut alle setene mot slutten av sommeren, sier Myhre.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenLes også: Airbus tilbyr 'tjukkas-seter'
Lang levetid
De nye setene som settes inn er de samme som i de som finnes i Flirts komfortvogner. Myhre opplyser at de er tre centimeter bredere enn setene de erstatter.
I tillegg har passasjerene syv centimeter mer å gå på mellom setene, og vil sitte to i bredden, i stedet for tre.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenSetene skal skiftes ut i hele 23 Flirt-tog, og vil koste totalt 51 millioner kroner.
– Setene skal holde i 15 år, så ser du på levetiden er ikke kostnaden så høy. Vi ser på utskiftingen som er oppgradering for kundene, og håper de nå vil bli fornøyde, sier Myhre
Ser etter salgsmuligheter
NSB er nå i dialog med både produsent av togene og leverandør for å se om det er mulig å selge de gamle setene til andre togselskaper.
– Sammen med Stadler ser vi på mulighetene for å få solgt setene. Det er ikke utenkelig at det er behov for denne type seter andre steder i verden, sier Myhre.
Les også:
Norges mest moderne tog er fra 1970