Ny jernbanepakke fra EU:

Ketil Solvik-Olsen vil be EU dempe tog-konkurranse

Vil ha konkurranseutsetting av jernbanen - men ikke for enhver pris: Ketil Solvik-Olsen vil si fra til EU torsdag. Foto: Thomas Vermes/ABC Nyheter.
Vil ha konkurranseutsetting av jernbanen - men ikke for enhver pris: Ketil Solvik-Olsen vil si fra til EU torsdag. Foto: Thomas Vermes/ABC Nyheter.

Samferdselsminister Solvik-Olsen sier torsdag fra til EU at Norge fortsatt vil at staten skal eie både Jernbaneverket og NSB, og ikke ønsker plikt til konkurranse på alle jernbanestrekninger.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Regjeringen ønsker å innføre konkurranse i persontrafikken på jernbanen, slik det allerede er for godstransporten.

Det gjorde samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) klart i Stortinget tirsdag, da Venstres Ola Elvestuen ville vite hvordan Norge forbereder seg til EUs kommende lovverk om konkurranseutsetting av jernbanen.

- Men ikke for enhver pris, og ikke overalt, gjør Solvik-Olsen klart overfor ABC Nyheter.

EU-kommisjonens forslag til en såkalt «fjerde jernbanepakke» krever konkurranseutsetting på absolutt alle jernbanestrekninger og forbyr statene å eie både skinnegang og driftsselskap.

Det har vakt uro ikke bare i Norge, men også i flere EU-land. I EU satte EU-parlamentet 26. februar en foreløpig stopper for EU-kommisjonens forslag. Parlamentet ønsker en rekke endringer.

– Ikke konkurranse for konkurransens skyld

Midt i den pågående EU-prosessen, der det neppe blir enighet mellom EU-parlamentet, EUs ministerråd og EU-kommisjonen før 2015, tropper Solvik-Olsen torsdag opp hos EU-kommisjonen.

- EU er ikke ferdig. Det blir flere runder før jernbanepakke 4 blir vedtatt. Nå har vi bedt om noe så sjelden som å få komme med norske innspill midt i deres lovprosess, ikke etter at alt er vedtatt, sier samferdselsminister Solvik-Olsen til ABC Nyheter.

- Vi vil ha konkurranse i persontrafikken. Ikke konkurranse for egen del, men for å få resultater til beste for kundene, sa han i stortingsdebatten.

Les også: LO-lederen åpner for bruk av vetoretten i EØS-avtalen

– Må ha lov til andre løsninger

- Hva blir da ditt råd til EU-kommisjonen torsdag i spørsmålet om plikt til konkurranseutsetting av all jerbanetrafikk?

- Rådet er at vi må se på konkurranse der det er hensiktsmessig. På mindre trafikksterke strekninger må vi enkelte steder kunne finne andre løsninger. Vi må ha rom for å bruke skjønn, svarer Solvik-Olsen.

- Det skal vi ikke gjøre for å forsvare et gammeldags monopolselskap, men der fornuftig skjønn tilsier at full konkurranse ikke funker, presiserer han.

Vil ha rett til statlig eierskap

- Hvilket syn vil du gi til kjenne på EU-kommisjonens ønske om forbud mot å eie både infrastruktur og togdrift?

- Staten må ha mulighet til både å eie Jernbaneverket og NSB. Så vidt jeg forstår EUs forslag som foreligger i dag, vil ikke det være mulig. De vil forby eierskap i begge deler. Vi må både kunne være profesjonelle eiere bådre i infrastruktur og drift, framholder Solvik-Olsen.

- Infrastrukturselskapet må fortsatt være statlig eid, legger han til.

I dag er det Jernbaneverket som har ansvaret for skinnegangen, NSB for jernbanedriften.

- Felleskapet må ha ansvar for infrastrukturen. Når det gjelder å tilby tjenster, må vi som hovedregel åpne for konkurranse. NSB skal ikke få alle oppdrag uansett hvem som er best, sier Frp-statsråden.

Avviser lønns- og pensjonsdumping

- Skal opprettholdelse av lønnsvilkår og pensjonsordninger for de ansatte bli et krav ved utlysning av konkurranse i jernbanesektoren?

- Det er noe av det vi jobber med å utrede. Jeg mener generelt at de som vinner konkurranser ikke skal vinne på å konkurrerer på lønn, men på god ledelse, sier Ketil Solvik-Olsen til ABC Nyheter.

Hva det ender opp med, blir ikke minst avgjort av dragkampene innad i EU. Gjennom EØS-avtalen er Brussel til syvende og sist overordnet norske politikeres prioriteringer.

Les også: Transportarbeiderforbundet vil ha Norge ut av EØS

Men infrastrukturen avgjør

- Effekten av konkurranseutsetting EU vedtar i sitt fjerde jernbanedirektiv, er veldig begrenset fordi det ikke er plass på sporene til nye aktører uten å skyve ut andre.

Det sier lederen for LOs Brussel-kontor, Knut Arne Sanden, til ABC Nyheter.

- Det blir en symbolsk liberalistisk politikk. Kapasitetsproblemet på infrastrukturen er den store flaskehalsen, og det blir ikke løst på lang tid, sier Sanden, og får delvis medhold av Frp-statsråden:

- I flaskehalser som jernbanetunnelen under Oslo vil ikke konkurranse i dag være løsningen. Når infrastrukturnettet er sprengt, er det sprengt enten det er konkurranse eller monopol. Kapasiteten i selve tunnelen er det avgjørende, framholder Solvik-Olsen.

Signalene kommer i høst

Ketil Solvik-Olsen varsler en stortingsmelding til høsten om reformene på jernbane og vei som regjeringen jobber med.

- Så må vi deretter komme med konkrete tiltak. Det er et arbeid som pågår uavhengig av jernbanepakken i EU. Men vi kommer til å skjele til systemet i EU for å slippe å gjøre jobben to ganger, sier Solvik-Olsen.

I stortingsdebatten framsto Venstre og KrF som de mest ivrige på konkurranseutsetting av jernbanen, mens de rødgrønne partiene var mer forbeholdne.

Samferdselsdepartementet ba i fjor om innspill fra alle interesserte i spørsmålet om hvordan Norge bør forholde seg til det nye EU-lovverket for jernbanekonkurranse. Innspillene kan du lese her.

Les om EUs fjerde jernbanepakke hos europalov.no.

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus