Ny jernbanepakke fra EU:Ketil Solvik-Olsen vil be EU dempe tog-konkurranse
Samferdselsminister Solvik-Olsen sier torsdag fra til EU at Norge fortsatt vil at staten skal eie både Jernbaneverket og NSB, og ikke ønsker plikt til konkurranse på alle jernbanestrekninger.
Regjeringen ønsker å innføre konkurranse i persontrafikken på jernbanen, slik det allerede er for godstransporten.
Det gjorde samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) klart i Stortinget tirsdag, da Venstres Ola Elvestuen ville vite hvordan Norge forbereder seg til EUs kommende lovverk om konkurranseutsetting av jernbanen.
- Men ikke for enhver pris, og ikke overalt, gjør Solvik-Olsen klart overfor ABC Nyheter.
EU-kommisjonens forslag til en såkalt «fjerde jernbanepakke» krever konkurranseutsetting på absolutt alle jernbanestrekninger og forbyr statene å eie både skinnegang og driftsselskap.
Det har vakt uro ikke bare i Norge, men også i flere EU-land. I EU satte EU-parlamentet 26. februar en foreløpig stopper for EU-kommisjonens forslag. Parlamentet ønsker en rekke endringer.
– Ikke konkurranse for konkurransens skyld
Midt i den pågående EU-prosessen, der det neppe blir enighet mellom EU-parlamentet, EUs ministerråd og EU-kommisjonen før 2015, tropper Solvik-Olsen torsdag opp hos EU-kommisjonen.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen- EU er ikke ferdig. Det blir flere runder før jernbanepakke 4 blir vedtatt. Nå har vi bedt om noe så sjelden som å få komme med norske innspill midt i deres lovprosess, ikke etter at alt er vedtatt, sier samferdselsminister Solvik-Olsen til ABC Nyheter.
- Vi vil ha konkurranse i persontrafikken. Ikke konkurranse for egen del, men for å få resultater til beste for kundene, sa han i stortingsdebatten.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenLes også: LO-lederen åpner for bruk av vetoretten i EØS-avtalen
– Må ha lov til andre løsninger
- Hva blir da ditt råd til EU-kommisjonen torsdag i spørsmålet om plikt til konkurranseutsetting av all jerbanetrafikk?
- Rådet er at vi må se på konkurranse der det er hensiktsmessig. På mindre trafikksterke strekninger må vi enkelte steder kunne finne andre løsninger. Vi må ha rom for å bruke skjønn, svarer Solvik-Olsen.
- Det skal vi ikke gjøre for å forsvare et gammeldags monopolselskap, men der fornuftig skjønn tilsier at full konkurranse ikke funker, presiserer han.
Artikkelen fortsetter under annonsenVil ha rett til statlig eierskap
- Hvilket syn vil du gi til kjenne på EU-kommisjonens ønske om forbud mot å eie både infrastruktur og togdrift?
- Staten må ha mulighet til både å eie Jernbaneverket og NSB. Så vidt jeg forstår EUs forslag som foreligger i dag, vil ikke det være mulig. De vil forby eierskap i begge deler. Vi må både kunne være profesjonelle eiere bådre i infrastruktur og drift, framholder Solvik-Olsen.
- Infrastrukturselskapet må fortsatt være statlig eid, legger han til.
I dag er det Jernbaneverket som har ansvaret for skinnegangen, NSB for jernbanedriften.
- Felleskapet må ha ansvar for infrastrukturen. Når det gjelder å tilby tjenster, må vi som hovedregel åpne for konkurranse. NSB skal ikke få alle oppdrag uansett hvem som er best, sier Frp-statsråden.
Avviser lønns- og pensjonsdumping
- Skal opprettholdelse av lønnsvilkår og pensjonsordninger for de ansatte bli et krav ved utlysning av konkurranse i jernbanesektoren?
Artikkelen fortsetter under annonsen- Det er noe av det vi jobber med å utrede. Jeg mener generelt at de som vinner konkurranser ikke skal vinne på å konkurrerer på lønn, men på god ledelse, sier Ketil Solvik-Olsen til ABC Nyheter.
Hva det ender opp med, blir ikke minst avgjort av dragkampene innad i EU. Gjennom EØS-avtalen er Brussel til syvende og sist overordnet norske politikeres prioriteringer.
Les også: Transportarbeiderforbundet vil ha Norge ut av EØS
Men infrastrukturen avgjør
- Effekten av konkurranseutsetting EU vedtar i sitt fjerde jernbanedirektiv, er veldig begrenset fordi det ikke er plass på sporene til nye aktører uten å skyve ut andre.
Det sier lederen for LOs Brussel-kontor, Knut Arne Sanden, til ABC Nyheter.
- Det blir en symbolsk liberalistisk politikk. Kapasitetsproblemet på infrastrukturen er den store flaskehalsen, og det blir ikke løst på lang tid, sier Sanden, og får delvis medhold av Frp-statsråden:
Artikkelen fortsetter under annonsen- I flaskehalser som jernbanetunnelen under Oslo vil ikke konkurranse i dag være løsningen. Når infrastrukturnettet er sprengt, er det sprengt enten det er konkurranse eller monopol. Kapasiteten i selve tunnelen er det avgjørende, framholder Solvik-Olsen.
Signalene kommer i høst
Ketil Solvik-Olsen varsler en stortingsmelding til høsten om reformene på jernbane og vei som regjeringen jobber med.
- Så må vi deretter komme med konkrete tiltak. Det er et arbeid som pågår uavhengig av jernbanepakken i EU. Men vi kommer til å skjele til systemet i EU for å slippe å gjøre jobben to ganger, sier Solvik-Olsen.
I stortingsdebatten framsto Venstre og KrF som de mest ivrige på konkurranseutsetting av jernbanen, mens de rødgrønne partiene var mer forbeholdne.
Samferdselsdepartementet ba i fjor om innspill fra alle interesserte i spørsmålet om hvordan Norge bør forholde seg til det nye EU-lovverket for jernbanekonkurranse. Innspillene kan du lese her.
Les om EUs fjerde jernbanepakke hos europalov.no.