Meny

– NAV kurser oss til å søke på jobber som ikke eksisterer

Tidligere industriarbeider Stein Hoftvedt lar seg frustrere over obligatoriske kurs fra NAV. Foto: Privat
Tidligere industriarbeider Stein Hoftvedt lar seg frustrere over obligatoriske kurs fra NAV. Foto: Privat

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Stein Hoftvedt ble sendt på fireukers kurs i «kommunikasjon og personlig utvikling» for jobbsøkere.

Stein Hoftvedt fra Fredrikstad ble arbeidsledig for halvannet år siden da industribedriften han jobbet for ble nedlagt. Etter et år på etterlønn har han vært jobbsøker. Nylig ble han sendt på jobbsøkerkurs med fokus på kommunikasjon og personlig utvikling av NAV Østfold.

– Noen i NAV mener åpenbart at jeg er dårlig til å kommunisere og at min personlighet ikke er helt der den skal være, skriver Hoftvedt i et innlegg.

Hoftvedt føler ikke at kurset var til særlig nytte for en i hans situasjon, som allerede har lang fartstid i arbeidslivet. Han reagerer også på at noen NAV-klienter kurses til å konkurrere ekstra hardt om jobber på bekostning av andre.

– Det er bruken av offentlige midler jeg tenker mest på, sier Hoftvedt til ABC Nyheter.

Les også: NAV kastet bort millioner på IT-prosjekt

– Grenser til uforskammethet

I et leserinnlegg i Fredrikstad Blad forteller Hoftvedt om sin opplevelse av kurset.

– Når jeg, en 61 år gammel tidligere industriarbeider i en bransje som er blitt brutalt redusert, skal sitte og bli fortalt ting jeg har visst i årevis, og deretter blir jaget ut for å «søke» jobber jeg allerede for et år siden kunne konstatere rett og slett ikke finnes, grenser det til det uforskammende, skriver Hoftvedt.

Han spør seg også om hvordan kurset påvirker de som ikke lykkes med å finne jobb, i et arbeidsmarked der det ikke finnes jobber til alle.

Østfold har for øyeblikket høyest ledighet i landet, med 4,1 prosent av arbeidsstyrken stående ledig mot 3,0 prosent i Norge generelt.

– Hva med dem som ikke ender opp med jobb, som må hjem til kaffekoppen ved kjøkkenbordet? De har altså blitt gitt en sjanse til å utvikle seg, det hjalp ikke! Hva er «galt» med dem da? Man får håpe ivrige «prosjektmedarbeidere» i NAV og de assosierte kurs-snekkere man kjøper tjenester av ikke er klar over at for noen fungerer faktisk slike kurser direkte negativt, skriver Hoftvedt i innlegget.

– Leit å høre

Hos NAV Østfold har de fått med seg Hoftvedts avisinnlegg, som har blitt flittig delt av Facebook-brukere. Kommunikasjonssjef Britt Tunby synes det er leit å høre at Hoftvedt ikke ble fornøyd.

– Dette er et helt vanlig jobbsøkerkurs som arbeidsledige kan få tilbud om å delta på, sier Tunby til ABC Nyheter. Hun forteller videre at NAV ser at slike kurs hjelper mange ut i jobb, og at de har god erfaring med kursleverandøren Din Utvikling AS.

– Slike kurs favner jo flere, og noen vil alltid være mindre fornøyd enn andre, sier kommunikasjonssjefen.

Les også: Vil få slutt på unge «navere»

– Sterke resultater

Det er det private konsulenthuset Din Utvikling AS som arrangerer kurset på oppdrag fra NAV. Partner i selskapet, Vigleik Rogde, forteller at kursets omfang varierer fra fylke til fylke. I Oslo varer kurset i hele seks uker, i Nordland i to.

– Dette er et kurs med særdeles gode tilbakemeldinger og resultater. I kursevalueringer har 94 prosent svart at de vil anbefale kurset til andre, og 40 prosent av deltakerne er ute i lønnet arbeid etter de fire ukene, sier Rogde til ABC Nyheter.

Han presiserer at kun den innledende kursmodulen heter «Kommunikasjon og personlig utvikling», kurset som helhet kalles «Jobbklubb». Deltakerne får gruppevis og individuelt tilpasset hjelp til å oppdatere CV og søknader, samt intervjutrening og møter med arbeidsgivere.

– Ikke tilpasset nok

Rogde forklarer hvordan kurset kan hjelpe jobbsøkere i bransjer med få utlyste stillinger.

– Vi bruker mye tid på kompetansevridning, at søkerne skal se at de kan bruke sin kompetanse på andre felter enn de kanskje har gjort tidligere. Man må ofte tenke nytt i slike situasjoner, sier Rogde.

Han har forståelse for at kurset ikke passer perfekt for alle, og ser at det ved kort ledighet kan være større behov for mer konkret veiledning.

– At vi på dette kurset ikke har lykkes i den individuelle tilpasningen for den aktuelle deltakeren beklager jeg, dette er noe vi kan lære av, avslutter konsulentpartneren.

et varieres med grupporienterte moduler og

individuell tilnærming gjennom hele perioden. At vi på dette kurset ikke

har lykkes den i den individuelle tilpasningen for aktuelle deltaker

beklager jeg, dette er noe vi kan lære av, avslutter Rogde.et varieres med grupporienterte moduler ogindividuell tilnærming gjennom hele perioden. At vi på dette kurset ikkehar lykkes den i den individuelle tilpasningen for aktuelle deltakerbeklager jeg, dette er noe vi kan lære av, avslutter Rogde. 

Les også: NAV Bergen innfører fremmøteplikt for EØS-borgere

Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus