Meny

NASA har truffet gullåren

NASA har oppdaget 715 nye, og minst fire jordlignende, planeter. Illustrasjon: Colourbox.com

Det er et epokegjørende funn: Etter i dag kjenner vi til nesten dobbelt så mange planeter som tidligere.

Takket være Kepler-teleskopet kjenner NASA nå til hele 715 nye planeter, melder romfartsorganisasjonen selv onsdag.

En ny metode for å bekrefte eksistensen av planeter har ført til funnet av et stort antall hittil ukjente planeter.

– Vi traff gullåren, og fant en hel haug med planeter, sier romforsker Jack Lissauer ifølge AFP.

Les også: Kepler speider etter flere «jordkloder»

– I dag kjenner vi til nesten dobbelt så mange planeter som vi gjorde før, sier forskeren. Dermed kjenner vi mennesker til rundt 1700 planeter.

De 715 nyoppdagede planetene går i bane rundt til sammen 305 forskjellige stjerner.

Ingen vet foreløpig særlig mye om hvordan planetene er satt sammen eller om noen av dem har forhold som kan ligge til rette for eksistensen av liv, men fire av planetene skal ligge i den beboelige sonen i forhold til stjernene sine og være på størrelse med Jorden.

Se også: Enorm eksplosjon i vårt nærmeste nabolag

Funnene ble muliggjort av en statistisk teknikk som kan brukes på flere planeter samtidig, mens man tidligere har vært nødt til å bekrefte én planet av gangen med observasjoner.

NASA varsler at mer info om funnene blir offentliggjort i tidsskriftet Astrophysical Journal 10. mars.

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.