– Bysykler bidrar til bedre folkehelse

BYSYKLER FOR HELSEN: Forskere har veid helsegevinsten opp mot skaderisikoen det faktisk innebærer å sykle rundt i en trafikkert og forurenset by. Gevinsten er størst, ifølge studien. Foto: NTB scanpix
BYSYKLER FOR HELSEN: Forskere har veid helsegevinsten opp mot skaderisikoen det faktisk innebærer å sykle rundt i en trafikkert og forurenset by. Gevinsten er størst, ifølge studien. Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Flere norske byer har tilbud om bysykler. Dette kan styrke folkehelsen, ifølge ny forskning.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mer enn 600 større og mindre byer verden over har en ordning der innbyggere og besøkende kan låne eller leie sykler til en billig penge, gjerne gjennom en abonnementsordning.

Det har tidligere vært lite forskning på helsegevinsten av slike bysykkelordninger, men nå har britiske forskere sett på nettopp dette.

Studien viser at selv i en metropol som London, med mye trafikk og alt det innebærer, virker bysykkelordningen positivt på folkehelsen, melder Forskning.no.

Les også: Slik vil de gjøre London til verdens beste sykkelby

Syklet 2,1 million timer

I ett år har forskerne sett nærmere på de om lag 580.000 brukerne av bysykler i London.

De tok utgangspunkt i hvor mye bysyklistene tråkket rundt og beregnet hvor mye helse det er å vinne på denne innsatsen, sammenlignet med sykdomsrisikoen ved stillesitting.

Til sammen syklet gruppen 2,1 millioner timer i sentrum av den engelske hovedstaden.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Forskerne har så veid helsegevinsten opp mot risikoen man utsetter seg for ved å tråkke rundt i en trafikkert og forurenset by.

Konklusjonen i studien som er publisert i tidsskiftet British Medical Journal, er at bysyklene bidrar positivt på helsen, hvis man ser gruppen under ett.

Les også: I sykkelhovedstaden København får bysyklene nettbrett og GPS

– Får flere gode år

Professor Elling Bere ved Universitetet i Agder mener resultatet i studien er interessant.

– Det er jo ikke nødvendigvis helt ufarlig å ferdes i sentrale bystrøk på sykkel. Men studien peker mot at færre i befolkningen dør for tidlig og folk totalt sett får flere år uten funksjonsnedsettelser av å sykle mer, sier professoren til Forskning.no.

Han mener folk generelt bør sykle mer, enten det er på bysykler i storbyene eller egne sykler andre steder. Han etterlyser bedre tilrettelegging for dette i Norge, med flere avgrensede sykkelveier.