Swix-eier Johan H. Andresen:– Må spørre oss om råd

SOM SMURT: Johan H. Andresen (innfelt) stilte med Swixreklame på ryggen da han ankom sentralbanksjefens årstale for noen år siden. Martin Johnsrud Sundby er blant dem som har hatt trøbbel med smøringen under OL. Foto: NTB Scanpix
SOM SMURT: Johan H. Andresen (innfelt) stilte med Swixreklame på ryggen da han ankom sentralbanksjefens årstale for noen år siden. Martin Johnsrud Sundby er blant dem som har hatt trøbbel med smøringen under OL. Foto: NTB Scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Swix-eier Johan H. Andresen tror ikke de norske løperne har fått vist hva de er gode for. Det norske smøreteamet har takket nei til anbefalinger fra sin hovedsamarbeidspartner.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Smøreleverandør Swix, eid av Andresen-familiens konsern Ferd, er tungt til stede i Sotsji med tretten smørere som jobber på tvers av alle landslag. De deler både tester og produkter med samtlige.

Johan H. Andresen kjøper ikke fullt og helt smøresjef Knut Nystads forklaring om at dårlige ski - altså dårlig smurte ski - er årsaken til at Norges skilandslag ikke har prestert bedre under stafettene:

– Vi har stor tro på at de norske løperne ikke har fått vist hva de er gode for, men fordi vi ikke har tilgang på de tester landslagene selv gjør, er dette umulig å svare kategorisk på, sier Johan H. Andresen til ABC Nyheter, og legger til:

– Det er også vanskelig å si uten å se testene hvilke andre faktorer, i kombinasjon med smøringen, som kan ha påvirket feste og/eller glid. Når vi ikke har tilgang til landslagenes tester, er vi avhengig av at de spør oss om råd, sier Andresen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Sprikende forklaringer

Helgens stafettresultater var som slag fra en russisk bjørn for skinasjonen Norge. Både herre- og kvinnelandslaget endte medaljeløse. Kvinnene kjempet seg inn til en skuffende 5. plass. Mens Petter Northug & Co. maktet å kapre 4. plassen, delvis takket være ankermannens ski – som ikke var preparert av det norske smøreteamet.

Les også: Norsk fiasko i kvinnestafetten

Forklaringene om hvorfor det har gått så trått spriker som et stilrent Boklöv-hopp:

Smøresjef Knut Nystad hevdet i Sotsji i dag at de andre lagene har noen «hemmelige våpen» – produkter to leverandører bevisst skal ha unnlatt å tilby Norge, fordi vi er så gode.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi har fått bekreftet fra leverandører at det finnes ting vi ikke har fått. Jeg skulle ønske at jeg hadde det beste produktet. Gjerne det svenskene har. Det ryktes at enkelte fabrikanter favoriserer enkelte land. Vi har hørt de ryktene fra to leverandører, sa han til TV 2.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Går med nesen i været

Det avviser svenskene som en norskevits. De mener årsaken ligger i slipen – ikke smøringen. Og de gnir det inn:

– Produktene, som pulver og væsker - de er de samme for alle. Men slipen? Det er bare jeg som kan lage den som jeg gjør. Ingen andre, sier Sveriges slipesjef Lorentz Söderhielm til avisen Expressen.

Han unnlater ikke å komme med noen stikk. Norges smørebuss kostet seks millioner kroner. Vi har verdens dyreste smøreteam. Men er likevel gått solid «på smørra» i to stafetter. Mens Sverige har én sliper, har Norge fire.

– De går rundt med nesen i været. De hilser knapt på meg. De synes de er så jævla bra, sier Lorentz Söderhielm til Expressen.

Enkelte hevder at Swix har pålagt det norske laget kun å bruke deres produkter. Det avviser Johan H. Andresen kategorisk.

– Ikke alle følger anbefalingene

– Det norske laget, i likhet med alle andre landslag, bruker akkurat det de mener er best for sine løpere, uansett leverandør. Alle lag har tilgang til alle Swix sine tester og produkter, men ikke alle lag velger å følge alle anbefalingene, sier Andresen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Swix ble kjøpt av daværende Tiedemanns i 1978, som i 2001 skiftet navn til Ferd.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Smøresjefen sier indirekte at Swix' produkter ikke holder. Hva er din kommentar til det?

– Vi leser det ikke slik. Swix har en god utveksling av tester og produkter med mange lag som har hatt gode ski og resultater, sier Johan H. Andresen.

Les også: – Ikke redd for dårlige ski

Swix ble lansert i Sverige i 1946. I OL i 1948 i St. Moritz gikk samtlige svenske gullvinnere på smurningen. De vant samtlige tre distanser i langrenn. Grunnet strenge importrestriksjoner, kunne ikke Swix selges til Norge. Astra, som hadde solgt legemidler i Norge siden 1936 og hadde et norsk datterselskap, måtte etablere egen produksjon.