Meny

Heiberg fronter egen familiebedrift under OL

Gerhard Heiberg under åpningen av det såkalte Norway House i Sotsji. (Foto: Terje Bendiksby)

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Styremedlem i IOK, Gerhard Heiberg, reklamerer for sitt private rådgivingsselskap under OL til tross for at han har slått kraftig ned på sørgebånd og Ludo-reklamer.

Hans navn, bilde og meritter brukes aktivt i markedsføringen av selskapet Nordic China Advisory , som han etablerte med blant annet sønnene sine Christian og Halvor i 2011.

Selskapet har ambisjon om å bli «det ledende grenseoverskridende rådgivingsselskapet og transnasjonsserviceselskapet som tilrettelegger for grenseoverskridende muligheter mellom de nordiske land og Kina», melder NRK.

Kina-nettverk etter OL

Heiberg bruker også sitt verv i IOK på hjemmesidene til familieselskapet.

– En grunn til at dette ble startet var mitt nettverk i Kina, som jeg hadde opparbeidet meg i forbindelse med OL i Beijing i 2008. Jeg har et veldig godt navn i Kina og et fantastisk nettverk både innen politikk og næringsliv, så det var nok en av årsakene til at mitt navn står der, forklarer han.

Les også: IOC vil ikke ha sorg i OL

Heiberg kaller sin rolle i selskapet for «døråpner». Han avviser at han bruker sitt verv i IOK i arbeidet for NCA. Når han blir spurt direkte, sier han seg enig i at bare navnet burde stå der.

– Da bør vi gjøre om hjemmesiden.

Heiberg vedgår at hans rolle bidrar til å generere inntekter, men han avviser at dette er i strid med reglementet i IOK, ettersom han selv ikke er idrettsutøver.

– Jeg har meddelt hva jeg holder på med, så alle i IOK er klar over det og er enig i at det er 100 prosent ålreit.

Les også: Folkets tillit til IOC rett til bunns

Uenige om regeltolkning

I det olympiske charter finnes en tilleggsregel til regel 40, heter det at ingen tjenestemenn som deltar i de olympiske leker skal la sin person, bilde eller idrettsprestasjoner bli brukt i reklameformål under olympiske leker.

Heiberg mener han ikke omfattes av denne regelen og at IOK allerede har godkjent hans aktivitet i selskapet.

Idrettsadvokat Gunnar Martin Kjenner sier derimot til NRK at Heiberg tar feil, at det ikke finnes noen unntak for IOK-medlemmer og at Heiberg dermed kan ha forbrutt seg mot charteret.

– Formålet med reklameforbudet under OL er jo at verken utøvere eller ledere skal berike seg på den oppmerksomhet som de olympiske leker skaper, sier Kjenner.

– Slik jeg leser regel 40, så omfatter den både trenere, utøvere, støtteapparat og IOKs øverste ledelse.

Kjenner sier han kan ikke se at regelen gir noen dispensasjon gjennom å få tillatelse.

Les også: Heibergs arroganse-uttalelse møter motbør

Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus