Heiberg fronter egen familiebedrift under OL

Gerhard Heiberg under åpningen av det såkalte Norway House i Sotsji. (Foto: Terje Bendiksby)
Gerhard Heiberg under åpningen av det såkalte Norway House i Sotsji. (Foto: Terje Bendiksby)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Styremedlem i IOK, Gerhard Heiberg, reklamerer for sitt private rådgivingsselskap under OL til tross for at han har slått kraftig ned på sørgebånd og Ludo-reklamer.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hans navn, bilde og meritter brukes aktivt i markedsføringen av selskapet Nordic China Advisory , som han etablerte med blant annet sønnene sine Christian og Halvor i 2011.

Selskapet har ambisjon om å bli «det ledende grenseoverskridende rådgivingsselskapet og transnasjonsserviceselskapet som tilrettelegger for grenseoverskridende muligheter mellom de nordiske land og Kina», melder NRK.

Kina-nettverk etter OL

Heiberg bruker også sitt verv i IOK på hjemmesidene til familieselskapet.

– En grunn til at dette ble startet var mitt nettverk i Kina, som jeg hadde opparbeidet meg i forbindelse med OL i Beijing i 2008. Jeg har et veldig godt navn i Kina og et fantastisk nettverk både innen politikk og næringsliv, så det var nok en av årsakene til at mitt navn står der, forklarer han.

Les også: IOC vil ikke ha sorg i OL

Heiberg kaller sin rolle i selskapet for «døråpner». Han avviser at han bruker sitt verv i IOK i arbeidet for NCA. Når han blir spurt direkte, sier han seg enig i at bare navnet burde stå der.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Da bør vi gjøre om hjemmesiden.

Heiberg vedgår at hans rolle bidrar til å generere inntekter, men han avviser at dette er i strid med reglementet i IOK, ettersom han selv ikke er idrettsutøver.

– Jeg har meddelt hva jeg holder på med, så alle i IOK er klar over det og er enig i at det er 100 prosent ålreit.

Les også: Folkets tillit til IOC rett til bunns

Uenige om regeltolkning

I det olympiske charter finnes en tilleggsregel til regel 40, heter det at ingen tjenestemenn som deltar i de olympiske leker skal la sin person, bilde eller idrettsprestasjoner bli brukt i reklameformål under olympiske leker.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Heiberg mener han ikke omfattes av denne regelen og at IOK allerede har godkjent hans aktivitet i selskapet.

Idrettsadvokat Gunnar Martin Kjenner sier derimot til NRK at Heiberg tar feil, at det ikke finnes noen unntak for IOK-medlemmer og at Heiberg dermed kan ha forbrutt seg mot charteret.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Formålet med reklameforbudet under OL er jo at verken utøvere eller ledere skal berike seg på den oppmerksomhet som de olympiske leker skaper, sier Kjenner.

– Slik jeg leser regel 40, så omfatter den både trenere, utøvere, støtteapparat og IOKs øverste ledelse.

Kjenner sier han kan ikke se at regelen gir noen dispensasjon gjennom å få tillatelse.

Les også: Heibergs arroganse-uttalelse møter motbør