SVs ungdomsparti vil ha reklamenekt under OL

SV vil ikke at noen skal gå glipp av store øyeblikk. Kristin Størmer Steira, Therese Johaug og Marit Bjørgen under en pressekonferanse. Foto: NTB scanpix
SV vil ikke at noen skal gå glipp av store øyeblikk. Kristin Størmer Steira, Therese Johaug og Marit Bjørgen under en pressekonferanse. Foto: NTB scanpix

På OLs åpningsdag ønsker SU, SVs ungdomsparti, å få igjennom et hastevedtak som skal nekte TV 2 å sende reklame under lekene i Sotsji.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Kanalen får lov å sende 12 minutter reklame i timen, noe som har gjort mange publikummere bekymret for at de skal gå glipp av store idrettsøyeblikk.

I tolvte time ønsker altså SU at reklame må forbys mens lekene pågår, melder NRK.

– Jeg har ikke vært klar over at det var åpnet for reklame under øvelsene før i det siste. Dessuten tror jeg aldri toget har gått før jeg står igjen på perrongen, sier SU-leder Andreas Halse, som ønsker at forbudet skal gjelde for alle store idrettsarrangement.

Moderpartiet SV mener reklameforbudet er verdt en debatt, men innser at et SUs ønske om hastevedtak kommer for sent.

– Vi ønsker at idrett skal vises i sin helhet og er klare for å diskutere et slikt forbud. Nå får vi først se hvordan TV-sendingene fungerer, og hva slags reaksjoner de får, sier SVs finanspolitiske talsmann Snorre Valen til NTB.

TV 2s kommunikasjonsdirektør Rune Indrøy lar seg ikke begeistre over initiativet.

– Jeg er først og fremst forundret over at partiet ikke har viktigere saker å konsentrere seg om. Dette blir en nokså sær diskusjon. Vi har planlagt OL veldig grundig, og vi har drillet våre folk når det gjelder plassering av reklameblokkene, sier han.

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus